Afbeelding
Specialist Sportieve en Gezonde School

De post-hbo-opleiding Specialist Sportieve en Gezonde School leidt onderwijsprofessionals op om scholen te begeleiden in de verandering naar een Gezonde School. Projectleider Monique van Ark van Hogeschool Leiden legt uit wat de opleiding inhoudt.

Afbeelding
Leerlingen op trap

Leerlingen die goed in hun vel zitten, presteren beter: dat weten ze bij scholengemeenschap Huizermaat in het Gooi maar al te goed. Het thema Welbevinden krijgt dan ook continu aandacht en net een beetje extra in de grauwe wintermaanden.

Afbeelding
Decoratieve foto van twee leerlingen die elkaar een boks geven

Welzijn en gedrag: “Wanneer dit wankelt, kunnen kinderen ook niet aan leren toekomen.” Daarom werkt OBS Graaf Floris hard aan een veilig en inclusief schoolklimaat. Schooldirecteur Laura Penseel vertelt hoe.

Afbeelding
Decoratieve foto van drie leerlingen. De leerlingen zitten aan een picknicktafel en praten bij met een leraar.

Leerlingen scoren lager op levenstevredenheid dan voorheen. Lees wat je volgens hoogleraar Marloes Kleinjan kunt doen om het welbevinden van leerlingen te verbeteren.

Afbeelding
Decoratieve foto van studenten die gezellig met elkaar staan te praten voor het schoolgebouw

Leerlingen en studenten die lekker in hun vel zitten functioneren beter. Welke rol sociaal-emotionele vaardigheden hierbij spelen, leggen we je uit.

Afbeelding
Decoratieve foto van een mbo-student die naar de camera lacht en zijn gehoorbescherming opdoet. Op de achtergrond werkt een medestudent aan een werkbank, ook met gehoorbescherming op.

De stimuleringsregeling Gezond en Veilig Werken biedt scholen kansen om hun studenten voor te bereiden om hun toekomst. Arbodeskundige Saskia Gorissen vertelt hoe dat werkt in de praktijk.

Afbeelding
Jongeren in groepen

Investeren in de relatie tussen student en docent en in de mentale gezondheid van beiden, leidt indirect tot betere studieresultaten. Dat is de gedeelde ervaring van docenten Marloes Blom, Gezonde School-coördinator en Martin Berrens, coördinator sociale veiligheid, en Saïd Achouitar, directeur van samenwerkingspartner FC Social Work.

Afbeelding
Leerlingen

Al vroeg aandacht besteden aan relaties en seksualiteit is belangrijk op basisschool It Tredde Sté. Zo wordt het normaal om hierover te praten, ook in de puberteit.

Afbeelding
Docent in gesprek

Werk je met leerlingen of studenten, dan heeft jouw welbevinden invloed op hún welbevinden. Als het met jou niet goed gaat, is het lastiger om het welbevinden van leerlingen of studenten te bevorderen. Eerst jezelf helpen, dus!

Afbeelding
Escaperoom

Wat doe je als een naaktfoto van jou of iemand die je kent rondgaat op het internet? Dat is de insteek van de Educatieve Escaperoom ‘Het stopt bij jou!’ Met dit spel wordt sexting, en tegelijkertijd ook het thema  Relaties en seksualiteit bespreekbaar gemaakt.

Afbeelding
Hockey

De leerlingen van SBO De Kans vinden niet altijd aansluiting bij reguliere sportclubs. Gelukkig biedt de school een ruim naschoolse sportaanbod dat goed past bij het speciaal onderwijs.

Afbeelding
Buitenspelen

De eerste stap die OBS De Kans zette bij invoering van de Dynamische Schooldag? Een veilig schoolplein waar veel minder leerlingen tegelijk spelen.

Afbeelding
Kinderen op tafel

Met de Dynamische Schooldag slaat SBO De Kans twee vliegen in één klap. Meer bewegen is gezond én het levert energiekere, leergierigere leerlingen op.

Afbeelding
Gymlokaal

Vakleerkrachten lichamelijke opvoeding runnen veelal hun eigen toko en weten minder over de algehele ontwikkeling van de leerling. Een gemiste kans, vinden ze op Obs Kogerveld, want de motorische, sociale-emotionele en cognitieve ontwikkeling hangen nauw samen.

Afbeelding
Studenten

ROC Rijn IJssel in Arnhem integreertTestJeLeefstijl.nl bij loopbaancoaching. Zo wil de mbo-school studenten meer regie geven over hun eigen welbevinden.

Afbeelding
Muntje overhandigen

Gedoe en pesterijtjes tussen kinderen leverden onrust op, ook bij ouders. Sinds de invoering van Positive Behavior Support (PBS) is er op De Helix in Heerhugowaard meer structuur, een positieve sfeer én een veilige omgeving.

Afbeelding
studente lacht op schoolterrein

Corona en maanden thuiszitten hebben een flinke weerslag op het welbevinden van studenten. Met huisbezoeken en een nieuwe coach weerbaarheid krikt MBO Amersfoort het welbevinden van studenten weer op.

Afbeelding
Zonnebloemen tegen muur

De meeste kinderen van de Laurens-Cupertinoschool hebben geen tuin. Of hooguit een tuin die helemaal betegeld is. In de natuur komen ze zelden. Een moestuin en fruitbomen bieden een prachtige kans om ze te laten zien hoe groente en fruit groeit.

Afbeelding
Kippen voeren

Op de Laurens-Cupertinoschool wonen drie kippen, een haan en twee konijnen. Niet handig tijdens vakanties. Maar de kinderen vinden het geweldig.

Afbeelding
Tuinkabouter

Door sociale problemen lijken sommige doelen van Gezonde School nog iets te hoog gegrepen. Toch heeft Gezonde School-coördinator Doron Levy de intentie om naar een vignet toe te werken. ‘Je moet vroeg een zaadje planten.’

Afbeelding
Dansen

Hoe belangrijk zijn kunst en cultuur voor het mentale welzijn van leerlingen en studenten? En wat kunnen onderwijsprofessionals op dit gebied doen?

Afbeelding
Dilara, Peter en Pieter

Sponsors, bedrijven, de gemeente, buurtcommissies, de GGD en andere scholen. Het Zuiderzeecollege uit Zaandam heeft talloze samenwerkingspartners buiten school. ‘Samen kom je verder’, vindt directeur Pieter Klok.

Afbeelding
Samen ontbijten

Tafels vol brood, gezond beleg, eieren, fruit en yoghurt. Elke dinsdag- en donderdagochtend ontbijt er een andere klas met elkaar. Tijdens het ontbijt is er lesprogramma, want het is meer dan een leuke happening.

Afbeelding
Pieter, Dilara en Peter

“Soms voel ik mij hier op school geen leerling maar een beetje docent. Dat vind ik erg leuk. Als ik de rol van peer leader heb bijvoorbeeld, bij de eersteklassers als ze net op school komen”, zegt Dilara, vierdejaars op het Zuiderzeecollege.

Afbeelding
Pand met vlag

Eerst Welbevinden, dan pas de andere themacertificaten van Gezonde School. Directeur Margreet van der Laan van It Tredde Sté legt uit waarom.

Afbeelding
Dierenbescherming

Elke basisschool organiseert door het jaar heen extra activiteiten. Van een bezoekje aan een imker tot het opruimen van zwerfafval. Maar hoe maak je van die losse activiteiten een samenhangend geheel? SBO De Kameleon in Papendrecht gebruikt een jaarkalender.

Afbeelding
Foto uitreiking leefstijlambassadeurs

Het meedenken van leerlingen is niks nieuws voor de Montessorischool in Venray. Wel nieuw is dat zij Leefstijlambassadeur kunnen worden voor de gemeente Venray. Ze bedenken zelf projecten voor een gezonde leefstijl. De gemeente heeft hiervoor budget.

Afbeelding
Gezonde School-certificaten

Scholen in Oost-Groningen hebben te maken met leerlingen uit ‘armere’ gezinnen. Dan is het extra belangrijk om leerlingen te leren gezonde keuzes te maken. De regio heeft ook te maken met een krimpend aantal leerlingen. Het Ubbo Emmius profileert zich daarom als Gezonde School.

Afbeelding
Virtual Reality (VR) fietsen

Het Ubbo Emmius heeft alle Gezonde School-certificaten! Corrie Akkerman is Gezonde School-coördinator vanaf het begin in 2015. Ze heeft het gedrag van de leerlingen gezonder zien worden. Ze eten gezonder en gaan minder naar het park om te roken.

Afbeelding
Klas in gymzaal

Veel studenten van het Albeda Zorgcollege zitten niet goed in hun vel. Daarom ontwikkelde docent Judith van Driel de empowermenttraining ‘Geluk is een werkwoord’. Daarbij gebruikte ze de website van Gezonde School.

Afbeelding
Schoolgebouw

De dood van een leerling, seksueel grensoverschrijdend gedrag op school of een nationale ramp. Hoe reageer je als docent op ingrijpende gebeurtenissen? Moet en kún je je als school voorbereiden op een crisis?

Afbeelding
Leerlingen

Wat doet het met leerlingen als ze het gevoel hebben dat ze er niet helemaal bij horen? Heeft het gevolgen voor hun lichamelijke en mentale gezondheid? En wat kunnen scholen eraan doen?

Afbeelding
Jongeren met mobieltje

Gezondheid, duurzaamheid, gelijke kansen, (gender)diversiteit. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen. Hoe krijg je de onderwerpen ook echt in de klas? Hoe zorg je ervoor dat diverse activiteiten geen ‘los zand’ zijn? Een gezamenlijke kalender helpt.

Afbeelding
Jongeren maken selfie

Hier kan ik mezelf zijn. Die boodschap wil het ROC Nijmegen uitdragen. Maar hoe doe je dat als niet alle studenten elkaars seksuele voorkeuren accepteren?

Afbeelding
Scene uit voorstelling 'Log in' van Theatergroep PlayBack

Paarse Vrijdag, Dag van Respect, Nationale Complimentendag en Dag tegen Pesten. Deze vier vaste themadagen dragen eraan bij dat leerlingen het hele jaar lekker in hun vel zitten.

Afbeelding
leerling met kaartje in de hand

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs doen voor het welbevinden van leerlingen en studenten? Je hoort het in de aflevering 1 van 'Gezonde School, de podcast'.

Afbeelding
Kinderen bij raam

De Johannesschool uit Pijnacker werkt in alle groepen met de Superheldenaanpak. Zo werken ze aan de sociale vaardigheden van kinderen én een positief klimaat in de klas.

Afbeelding
Kinderen zingen

Genderneutraliteit is een thema op De Verbinding in Nijmegen. 'We spreken de leerlingen bijvoorbeeld niet aan met ‘jongens en meisjes’ maar met ‘kinderen.’ We hebben genderneutrale toiletten en bij gymnastiek worden er geen groepjes gevormd die alleen uit jongens of meisjes bestaan', legt schoolleider Manon Prévoo uit.

Afbeelding
Health by design ergometer

Studenten van de opleiding Lifestyle, Sport en Bewegen op ROC Mondriaan verzorgen activiteiten op het vlak van bewegen en voeding. Voor wie? Studenten van andere opleidingen van het ROC Mondriaan.

Afbeelding
Leerlingen in moestuin

Oudere leerlingen vonden dat onderwerpen zoals discriminatie en uitsluiting al in de brugklas aan de orde moeten komen. Zij worden nu klaargestoomd om les te gaan geven aan de brugklas.

Afbeelding
Wandeling

Discriminatie en onveiligheid. Geen enkele school wil dat het er is, maar hoe doe je er echt wat aan? Het Corderius College in Amersfoort startte de leerlingenwerkgroep Duo Penotti.

Afbeelding
Paarse vlaggetjes in gang

“Veiligheid is een kernwaarde voor ons als christelijke school. Ook liefde is essentieel. ‘Heb uw naaste lief,’ staat er in de bijbel. Wij pleiten voor liefde voor iedereen die zich anders voelt. En op wie je ook valt, hier hoor je er altijd bij”, vertelt Wilson Hoogers, docent geschiedenis.

Afbeelding
In gesprek

Positieve Gezondheid biedt een brede kijk op gezondheid. Dit sluit goed aan bij de Gezonde School-aanpak. Ook helpt het onze studenten anders te kijken naar hun eigen gezondheid én die van hun patiënten, cliënten en gasten. Daarom heeft ROC Midden Nederland een keuzedeel ‘Positieve Gezondheid’ ontwikkeld.

Afbeelding
Mobiele vitaliteitslab

ROC Midden Nederland omarmt het gedachtegoed van Positieve Gezondheid en wil dat ook buiten de organisatie uitdragen. Daarom gaan studenten met een ultramoderne bakfiets, het Mobiele Vitaliteitslab, de wijk in.

Afbeelding
Gesprek

Om het gedachtengoed over Positieve Gezondheid breed uit te rollen, heeft ROC Midden Nederland een Vitaliteitslab opgezet. “Studenten Gezondheidszorg en Welzijn, Sport en Beauty maken hier via uitdagingen, quizzen en andere belevenissen kennis met alle 6 dimensies van Positieve Gezondheid.

Afbeelding
leerlingen Goois Lyceum met Paarse Vrijdag Krant

De onderwerpen seksualiteit en inclusiviteit gaan pas écht leven, als je leerlingen zelf onderdeel laat zijn van discussies, vindt Marian van den Berge, docent maatschappijleer. Denk bijvoorbeeld aan het wel of niet inrichten van een genderneutraal toilet. Wat vinden de leerlingen daarvan?

Afbeelding
Klas met Paarse Vrijdag Krant

“Ik vind het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn en open over zijn of haar gevoelens durft te praten. Paarse Vrijdag helpt daarbij. Marian van den Berge, docent Maatschappijleer, gebruikt de al jaren de Paarse Vrijdag Krant in de aanloop naar Paarse Vrijdag. Dit jaar op 10 december.

Afbeelding
Voetballen op het sportveld

‘Schrijf een verslag over de Olympische Spelen.’ Dit soort opdrachten kregen studenten van het Noorderpoort in Groningen vroeger als dat ze uitvielen bij sport. Nu is er het Fitcoachtraject: één-op-één begeleiding op maat. Dat gaat uit van wat iemand nog wél kan.

Afbeelding
Leerlingen doen situps in het gras

De leefstijllessen op Noorderpoort in Groningen zijn gebaseerd op het positieve gezondheidsmodel. Door de lessen ontstaat er meer openheid en onderlinge steun onder de studenten.

Afbeelding
Buiten dansen

Het is nu al vijf jaar vaste prik: de eerste woensdag van het schooljaar organiseert het ROC Da Vinci College uit Gorinchem een lifestyle dag. Daarbij draait het maar om één ding: plezier maken. Toch krijgen de leerlingen stiekem wel een boodschap mee. 

Afbeelding
Spel met palen

Na de suïcide van de leerling wilde het Koningin Wilhelmina College in Culemborg snel tot een goed preventie- en signaleringsbeleid komen. ‘Wij misten kennis en expertise en gingen samenwerken met externe organisaties.’

Afbeelding
Gitaarles

In drie extra uren per week krijgen de leerlingen van kindcentrum Sittard een scala aan buitenschoolse activiteiten voorgeschoteld. Het doel: leerlingen hun talent laten ontdekken en ze gelijke kansen bieden. 

Afbeelding
Koningin Wilhelmina College Culemborg

Als een leerling van het Koningin Wilhelmina College in Culemborg een eind aan haar leven maakt, heerst er naast verdriet ook grote bezorgdheid: hoe kan dit in de toekomst voorkomen worden? Een klein jaar verder zijn er grote stappen gezet. 

Afbeelding
Mediatoren met gele petjes overleggen

Leerlingen met een gele pet op zijn mediatoren bij De Tamboerijn in Gorinchem. Zij helpen hun schoolgenoten bij het oplossen van conflicten als zij dat willen. Het draagt bij aan het voorkomen van pestgedrag.

Afbeelding
drie kinderen armen om elkaar heen

Het woord ‘pesten’ wordt in de onderbouw van Koningin Julianaschool in Culemborg niet genoemd. Als kinderen elkaar duwen of uitschelden, grijpen leerkracht terug op hun gouden regel: “Wat ik zeg en doe is ook leuk voor een ander.” Met die benadering voorkom je pesten grotendeels.

Afbeelding
Kinderen op glijbaan

Ieder kind heeft recht op een fijne schooltijd. Pesten of gepest worden hoort daar vanzelfsprekend niet bij. Hoe krijg je dat als school voor elkaar? Door kinderen respectvol gedrag aan te leren. Het Kindcentrum De Linge uit Kapelle-Biezelinge zweert al bijna tien jaar bij het KiVa-programma.

Afbeelding
Studenten samen op de bank

Studenten die eenzaam zijn? Wat doe je er als school aan? Het ROC Friese Poort liet studenten in coronatijd zelf zoeken naar wat ze écht misten. Vervolgens bedachten ze samen met creatieve professionals Aandachtje.

Afbeelding
Leerlingen spelen buiten spellen

Testjeleefstijl.nl wordt onderdeel van het vak Vitaal burgerschap. Omdat het hoort bij het lesprogramma, zien docenten het niet als een moetje naast de reguliere lessen.

Afbeelding
docenten met geslaagde studenten

Wat hebben studenten écht nodig voor hun persoonlijke ontwikkeling? Het Da Vinci College weet het door Testjeleefstijl.nl. 

Afbeelding
Tekengebied

Geen geschikte activiteit om overgewicht op het speciaal onderwijs tegen te gaan? Dan ontwikkel je er zelf één! Het Kentalis College uit Utrecht vertelt.

Afbeelding
Leerlingen op de gang

Mentorlessen over stress boden eyeopeners aan leerlingen en docenten van het Haarlemmermeer Lyceum uit Hoofddorp.

Afbeelding
Vingers omhoog in de klas

Bij OBS De Hasselbraam in Heerhugowaard gaat het werken aan een gezonde leefstijl eigenlijk vanzelf. Door de Gezonde School-aanpak is de school bewust met deelonderwerpen bezig.

Afbeelding
Culinair

De Laurentius Praktijkschool uit Delft organiseert een spetterende introductieweek voor álle leerjaren. Zo maken de leerlingen als groep een goede start.

Afbeelding
Kinderen in beweging op basisschool Sint Oda in Maastricht

Op basisschool Sint Oda in Maastricht werken ze intensief samen. Het doel? Leerlingen in beweging brengen.

Afbeelding
Begroeting

Het Stanislascollege in Delft werkt hard aan het welbevinden van leerlingen. Waar letten de docenten op, en wat merken de leerlingen daarvan?

Afbeelding
Esther en Wietske

Besluit je als school dat je een themacertificaat wilt halen, dan krijg je daar hulp bij van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Hoe werkt zo’n samenwerking precies?