'Als een student bij ons ontdekt waar hij enthousiast van wordt, is onze missie geslaagd'

Marloes Blom
ROC Nijmegen
Nijmegen

Investeren in de relatie tussen student en docent en in de mentale gezondheid van beiden, leidt indirect tot betere studieresultaten. Dat is de gedeelde ervaring van docenten Marloes Blom, Gezonde School-coördinator en Martin Berrens, coördinator sociale veiligheid, en Saïd Achouitar, directeur van samenwerkingspartner FC Social Work.

Hoe ziet het werken aan welbevinden eruit, op een school met liefst 10.000 studenten en 1000 docenten verspreid over grote en kleinere vestigingen? Met jongeren van zestien, maar ook dertigers. Waar veel verschillende culturen in één klas samenkomen. “Door ervoor te zorgen dat iedere student zichzelf mag zijn, zijn weg mag vinden. En bij elke vraag weet waar hij of zij terecht kan,” zegt Marloes Blom. Zij is docent Sport en bewegen en sinds 2020 Gezonde School-coördinator.

Hoe ziet het werken aan welbevinden eruit, op een school met liefst 10.000 studenten en 1000 docenten verspreid over grote en kleinere vestigingen? Met jongeren van zestien, maar ook dertigers. Waar veel verschillende culturen in één klas samenkomen. “Door ervoor te zorgen dat iedere student zichzelf mag zijn, zijn weg mag vinden. En bij elke vraag weet waar hij of zij terecht kan,” zegt Marloes Blom. Zij is docent Sport en bewegen en sinds 2020 Gezonde School-coördinator.

 

Gezondheid en een beter leerklimaat

Blom is er trots op dat ROC Nijmegen onlangs opnieuw het themacertificaat Welbevinden behaalde. “We hebben als school goed nagedacht over wat elke student nodig heeft om tot leren te komen. Centraal staat: hoe bereiden we je zo goed mogelijk voor op de toekomst? Of die toekomst nu wel of niet in het verlengde van je opleiding ligt.”

Blom komt regelmatig oud-studenten tegen: “Als zij zeggen dat ze zich thuis hebben gevoeld, dat ze gezien en gehoord zijn en hebben ontdekt waar ze enthousiast van worden, dan is de missie geslaagd.”

Het betekent ook dat coachende vaardigheden van docenten minstens zo belangrijk zijn als vakinhoudelijke kennis. Blom: “De juiste vragen stellen, horen wat de student niét zegt. Hem of haar op zijn talent bevragen. Het zorgt allemaal voor een beter leerklimaat.”

 

Maatschappij in het klein

Je ergens thuis voelen begint bij je veilig voelen. Daarom zitten vertegenwoordigers van het presentiebureau en beveiliging regelmatig om de tafel met partijen van buiten de school – zoals de gemeente Nijmegen en met sociaal maatschappelijke hulpverlening. Martin Berrens coördineert die samenwerking. “Als er studenten zijn die veel verzuimen of veel overlast veroorzaken, gaan we samen op zoek naar wat er speelt en hoe we dat kunnen oplossen.” Elk roc is een maatschappij in het klein, weet hij. “Wat er buiten de school gebeurt, heeft invloed op wat er binnen gebeurt en vice versa. Daarom kun je er onveiligheid nooit 100 procent uitbannen.”

Vooral in de grotere vestigingen is het een thema dat voortdurend aandacht vraagt, zegt Berrens, zelf docent Handhaving, Toezicht en Veiligheid. “Zeker na corona merkten we dat de lontjes korter waren. Het helpt om duidelijke omgangsregels met elkaar af te spreken. En grenzen te stellen: als iedereen weet waar die liggen, hoef je ze ook niet op te zoeken.”

 

FC Social Work: bruggenbouwers tussen docenten en studenten

De problemen waren het meest zichtbaar op de Plaza, het openbaar toegankelijke plein waar studenten kunnen oefenen in hun vak in een horeca-, sport- of kapperszaak. Berrens: “Dat het een openbare plek is, maakt het ook wat anoniemer, waardoor de sociale controle minder groot is.” Om ook op die plek de sociale cohesie en de veiligheid te bevorderen werd de hulp ingeroepen van FC Social Work -dat vorig jaar tot beste leerbedrijf van Nederland werd uitgeroepen.

Directeur Saïd Achouitar: “Aanvankelijk waren we er vooral voor de studenten. Om hen duidelijk te maken: weet dat we er voor je zijn. Dat we naast je staan. Maar ook docenten en andere medewerkers weten ons steeds meer te vinden. Zo fungeren we als bruggenbouwers die de afstand tussen die twee werelden verkleinen.”

Sinds de medewerkers van FC Social Work ook zichtbaar aanwezig zijn op de Plaza is de sfeer en het gevoel van veiligheid op en rond het plein sterk verbeterd. “Als je wordt aangesproken door iemand die jou kent en weet waar je vandaan komt, heeft dat een positief effect op hoe je je voelt.”

 

Iemand die in je gelooft

ROC Nijmegen is trots op de samenwerking met FC Social Work. Wat Marloes Blom betreft zijn Saïd en zijn collega’s overal welkom – zelfs in het klaslokaal. “Ik nodig ze voor alles uit. Het is heel fijn dat zij de taal van die jongeren spreken, dat die zich in hen herkennen. Als zij zich daardoor beter voelen, leidt dat uiteindelijk ook tot betere resultaten.”

En als leren door omstandigheden toch niet meer lukt, krijgt een jongere passende begeleiding, bijvoorbeeld naar een leer- en werktraject via Move2Work. “Zo zorgen we er samen voor dat zo’n jongere niet in een gat valt.” Studenten die het gevoel hebben dat je naast ze staat, of achter ze, in plaats van tegenover je, doen het ook beter op school, zegt Saïd. “Natuurlijk heb je soms een schop onder je kont nodig. Soms heb je iemand nodig die je uit bed trekt. Maar wat het meest energie geeft, is als iemand in je gelooft.”

Tips van ROC Nijmegen

  • Zorg ervoor te dat iedere student zichzelf mag zijn. En dat de student bij elke vraag weet waar hij of zij terecht kan.
  • Stimuleer docenten om hun coachende vaardigheden te ontwikkelen
  • Spreek duidelijke omgangsregels met elkaar af. En stel grenzen: als iedereen weet waar die liggen, hoef je ze ook niet op te zoeken.
lime_midden

Over Marloes

  • Wie
    • Marloes Blom
  • Wat
    • Regisseur Gezonde School en sportdocent bij de opleiding Sport en Bewegen
  • Waar
    • ROC Nijmegen
  • Missie
    • Ik droom ervan dat we allemaal het gevoel hebben dat je helemaal en onbeperkt jezelf mag en kan zijn, binnen én buiten de muren van ROC Nijmegen.
roze_midden

Werken aan thema Welbevinden

Pas wanneer studenten zich veilig voelen en lekker in hun vel zitten, zijn ze in staat om te leren. Aandacht besteden aan het sociaal-emotioneel welbevinden van studenten is dus belangrijk. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door te werken aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid. Is jouw school goed bezig én werkt deze met erkende Gezonde School-activiteiten, dan kun je het themacertificaat Welbevinden te behalen. Lees hier hoe scholen met Gezonde School kunnen werken aan het thema Welbevinden.

lime_midden

Over ROC Nijmegen

  • Aantal studenten:
    • 10.000
  • Aantal docenten:
    • 1000
  • Gezonde School sinds:
    • 2014
  • Themacertificaten:
    • Bewegen en sport
    • Welbevinden
    • Relaties en seksualiteit
  • Plannen:
    • Met Gezonde School werken aan:
      • Voeding
      • Slaap

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.