Elke dag werken aan een positief leerklimaat

Stanislascollege
Delft

Het Stanislascollege in Delft (vmbo) heeft flink werk gemaakt van het welbevinden op school. Met aandacht voor pestgedrag, docenten die alert zijn op signalen van leerlingen, speciale coaches voor individuele begeleiding van leerlingen en het opknappen van de school. Waar letten de docenten op, en wat merken de leerlingen daarvan?

Externe video URL

Video: Welbevinden op het Stanislascollege

Positief leerklimaat

Leerlingen vertellen wat zij merken van de aanpak van welbevinden op school. Ook de directeur, zorgcoördinator en docenten komen aan het woord.

 

Voor wie en door wie?

De documentaire is gemaakt voor scholen, Gezonde School-adviseurs, gemeenten en zorg- en welzijnsorganisaties. Deze geeft inzicht in hoe een school een positief leerklimaat kan creëren. De documentaire is gemaakt door filmmaker en organisatie-antropoloog Maaike Broos, in opdracht van Pharos en het Trimbos-instituut.

 

geel_midden

Koen van Velzen, docent Bouw & Interieur

"What you see is what you get. Er zit niks achter de ellebogen, er zit niks gemeens in. Je kunt bij een leerling in de deuropening al zien wat voor les die vandaag mee gaat maken. Het is aan jouw pedagogische kwaliteiten, wat je er die dag van gaat maken. Als je ziet dat er net een vechtpartijtje of gedoe is geweest, dan is het eventjes spullen neer, zitten en vertel maar eens wat er gebeurd is. En gelukkig is daar heel veel ruimte voor. Dus hoe je binnenkomt, dat bepaalt voor een groot deel je dag."

blauw_midden

Rowdy Lagraauw, directeur

"Je merkt dat leerlingen voelen 'hé, er wordt in me geïnvesteerd, ze knappen het ook een beetje op voor mij'. Doordat we donkere ruimtes flink licht hebben gemaakt, blijven leerlingen daar niet meer hangen. Dat draagt bij aan veiligheid. Een andere heel belangrijke is duidelijkheid. Ik denk dat wij op school heel duidelijk zijn met wat wel kan en wat niet kan. Leerlingen moeten het gevoel krijgen van 'hé, ik word gezien'. Op een goeie manier, maar ook als het niet goed gaat."

lime_midden

Iris Franck, zorgcoördinator

"Een kind doet iets niet zomaar. Als je alleen maar kijkt naar het gedrag, dan doe je jezelf als docent en de leerling in de klas tekort. Het is belangrijk dat je achter dat gedrag kijkt. Je kunt niet leren als je kop vol zit met stress. Als je steeds denkt 'hoe moet het nou' en 'gaat het wel goed thuis'. Het is óók de taak van het onderwijs om daarachter te komen. Dat doe je in coachingsgesprekken. Wat zit er in je koppie en waar loop je van over? En kunnen wij op school daar iets in betekenen? Soms is het iets heel simpels als een wekkertje zetten, waar ze zelf niet op komen.”

blauw_midden

Joyce van Tuyl, time-in docent

"Time-in is een kleine voorziening binnen de school voor kinderen die eigenlijk overbelast zijn. Dat kan gedragsmatig of sociaal-emotioneel zijn. Deze kinderen zijn dertien weken uit hun klas. Het idee is dat ze intrinsiek gemotiveerd raken: 'Oké, dus als ik dat doe, dan gaat het met school beter. Dan kan ik misschien terug naar de klas. En je ziet ook dat de rust en regelmaat heel veel met kinderen doet. We kijken verder, wie ben jij, wat vind je fijn, waar moeten we rekening mee houden."

geel_midden

Nabil en Ali Ibnolfaquir, coaches

"Er heerste hier een cultuurtje dat je je zwakheden niet laat zien. Wij durven onze zwakheden te tonen. Wij hebben ze laten zien dat bijvoorbeeld aardig zijn voor elkaar geen zwakte is, maar juist karakter. We hebben dat laten zien door zelf het voorbeeld te geven. Er voor ze te zijn, naar ze te luisteren. We benaderen ze altijd positief. Weerstand heeft heel erg te maken met identiteit. Maar als ze beseffen 'ik kan blijven wie ik ben, maar er zijn skills die ik ga beheersen' en ze zien dat dat werkt, dan nemen ze onze tips aan."

blauw_midden

Wat zeggen de leerlingen?

"Als je wakker wordt met 'yes, we gaan weer naar mijn lievelingsdocent, we gaan lachen, we gaan werken maar ook weer lachen. Dat is wel anders. Dan heb je meer zin in school."

"Er wordt heel veel hulp aangeboden. Als je dat ziet gebeuren, krijg je nóg meer vertrouwen en veiligheid. Omdat je weet dat als er iets met jou is, je altijd terechtkunt."

"Ik voel me comfortabel bij de coaches omdat ze onze jeugd snappen en hoe wij nu op straat leven."

"Nu loop ik helemaal goed bij. Alles op een rijtje."

roze_midden

Over het Stanislascollege

  • School
    • Stanislascollege Krakeelpolderweg (vmbo)
  • Aantal leerlingen
    • 362
  • Gezonde School sinds
    • 7 maart 2017
  • Themacertificaten
    • Bewegen en sport
    • Welbevinden

Joline van Lier: 'Doe het niet alleen'

 
Wat kunnen andere scholen van het Stanislascollege leren? We vroegen het aan Gezonde School-adviseur Joline van Lier.

 

Wat is er zo bijzonder aan het Stanislascollege?

“Het Stanislascollege is een prachtig voorbeeld van schoolbreed werken aan welbevinden. Er is aandacht voor de hele groep, het individu, voor preventie én voor het helpen van individuele leerlingen."

lime_rechts

Gezonde School-aanpak

Leerlingen die lekker in hun vel zitten hebben meer zelfvertrouwen en zijn weerbaarder. Hierdoor kunnen ze zich beter inleven in een ander, beter omgaan met emoties van zichzelf en anderen, hechtere relaties opbouwen en beter leren. Met een goede basis in sociaal-emotioneel welbevinden hebben leerlingen minder kans op het ontwikkelen van probleemgedrag, angst, stress en depressieklachten.

Lees meer over het thema Welbevinden in het vo.

Waar begin je?

“Scholen kunnen gratis een gesprek met een Gezonde School-adviseur aanvragen. Als eerste bekijken we welke onderwijsmaterialen en activiteiten voor welbevinden er voor elk leerjaar zijn. Ook bespreken we wat de school hiermee precies wil bereiken en of dit goed past. We gaan dus uit van wat er al is en bekijken waar eventuele uitdagingen zitten. We kijken overigens niet alleen naar activiteiten en materialen die horen bij de pijler ‘Educatie’, maar ook naar de andere pijlers van Gezonde School: Schoolomgeving, Signaleren en Beleid.”

Wat is er veranderd sinds corona?

“Scholen wilden altijd al dat het goed gaat met kinderen, maar nu is er meer aandacht voor het welbevinden van alle kinderen. Voorheen richtten scholen zich meer op het versterken van individuele kinderen. Sinds corona hebben de gemeente, GGD, welzijns-, sport- en zorgorganisaties nog meer aandacht voor het welbevinden van de jeugd. Niet alleen op school, maar ook thuis. Als het daar niet lekker loopt, is het met het welbevinden van het kind of de jongere niet goed gesteld.”

geel_links

Tips van Joline

  • Zoek contact met een Gezonde School-adviseur die schoolbreed meedenkt.
  • Werk met een menukaart van activiteiten en lesmaterialen.
  • Luister naar wat ouders en leerlingen belangrijk vinden.
  • Betrek het hele team bij je aanpak.
  • Ken je school en de organisaties in de wijk. Werk samen.

Hoe ga je verder?

“Elke school is anders, staat in een andere wijk en heeft een andere visie. Ik adviseer scholen Gezonde School-activiteiten die hierbij passen. Dit zijn altijd erkende interventies. Hiervan is dus bewezen dat ze werken. Dit is belangrijk om echt impact te maken op de gezonde leefstijl van kinderen en jongeren. Deze effectief bewezen interventies kunnen overigens prima worden aangevuld met activiteiten waarvan het effect nog niet is aangetoond, zoals bijvoorbeeld het bezoek aan theatervoorstellingen.”

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.