Inspiratie voor Welbevinden in het SO

 

Afbeelding
Decoratieve foto van studenten die gezellig met elkaar staan te praten voor het schoolgebouw

Leerlingen en studenten die lekker in hun vel zitten functioneren beter. Welke rol sociaal-emotionele vaardigheden hierbij spelen, leggen we je uit.

Afbeelding
Docent in gesprek

Werk je met leerlingen of studenten, dan heeft jouw welbevinden invloed op hún welbevinden. Als het met jou niet goed gaat, is het lastiger om het welbevinden van leerlingen of studenten te bevorderen. Eerst jezelf helpen, dus!

Afbeelding
Hockey

De leerlingen van SBO De Kans vinden niet altijd aansluiting bij reguliere sportclubs. Gelukkig biedt de school een ruim naschoolse sportaanbod dat goed past bij het speciaal onderwijs.

Afbeelding
Buitenspelen

De eerste stap die OBS De Kans zette bij invoering van de Dynamische Schooldag? Een veilig schoolplein waar veel minder leerlingen tegelijk spelen.

Afbeelding
Kinderen op tafel

Met de Dynamische Schooldag slaat SBO De Kans twee vliegen in één klap. Meer bewegen is gezond én het levert energiekere, leergierigere leerlingen op.

Afbeelding
Gymlokaal

Vakleerkrachten lichamelijke opvoeding runnen veelal hun eigen toko en weten minder over de algehele ontwikkeling van de leerling. Een gemiste kans, vinden ze op Obs Kogerveld, want de motorische, sociale-emotionele en cognitieve ontwikkeling hangen nauw samen.

Afbeelding
Zonnebloemen tegen muur

De meeste kinderen van de Laurens-Cupertinoschool hebben geen tuin. Of hooguit een tuin die helemaal betegeld is. In de natuur komen ze zelden. Een moestuin en fruitbomen bieden een prachtige kans om ze te laten zien hoe groente en fruit groeit.

Afbeelding
Kippen voeren

Op de Laurens-Cupertinoschool wonen drie kippen, een haan en twee konijnen. Niet handig tijdens vakanties. Maar de kinderen vinden het geweldig.

Afbeelding
Tuinkabouter

Door sociale problemen lijken sommige doelen van Gezonde School nog iets te hoog gegrepen. Toch heeft Gezonde School-coördinator Doron Levy de intentie om naar een vignet toe te werken. ‘Je moet vroeg een zaadje planten.’

Afbeelding
Dierenbescherming

Elke basisschool organiseert door het jaar heen extra activiteiten. Van een bezoekje aan een imker tot het opruimen van zwerfafval. Maar hoe maak je van die losse activiteiten een samenhangend geheel? SBO De Kameleon in Papendrecht gebruikt een jaarkalender.

Afbeelding
drie kinderen armen om elkaar heen

Het woord ‘pesten’ wordt in de onderbouw van Koningin Julianaschool in Culemborg niet genoemd. Als kinderen elkaar duwen of uitschelden, grijpen leerkracht terug op hun gouden regel: “Wat ik zeg en doe is ook leuk voor een ander.” Met die benadering voorkom je pesten grotendeels.

Afbeelding
Tekengebied

Geen geschikte activiteit om overgewicht op het speciaal onderwijs tegen te gaan? Dan ontwikkel je er zelf één! Het Kentalis College uit Utrecht vertelt.

Afbeelding
Culinair

De Laurentius Praktijkschool uit Delft organiseert een spetterende introductieweek voor álle leerjaren. Zo maken de leerlingen als groep een goede start.

Afbeelding
Kinderen in beweging op basisschool Sint Oda in Maastricht

Op basisschool Sint Oda in Maastricht werken ze intensief samen. Het doel? Leerlingen in beweging brengen.

Afbeelding
Begroeting

Het Stanislascollege in Delft werkt hard aan het welbevinden van leerlingen. Waar letten de docenten op, en wat merken de leerlingen daarvan?

Afbeelding
Esther en Wietske

Besluit je als school dat je een themacertificaat wilt halen, dan krijg je daar hulp bij van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Hoe werkt zo’n samenwerking precies?