Inspiratie voor Bewegen en sport in het PO

 

Afbeelding
Kinderen rennen op schoolplein

Voldoende, veelzijdig en intensief bewegen heeft een positief effect op de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen. Maar hoe zorg je ervoor dat je schoolplein hier aan tegemoet komt?

Afbeelding
Kinderen rennen op schoolplein

Buiten spelen is cruciaal voor de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen. Experts Lilian van den Berg en Eline Geschiere van Kenniscentrum Sport & Bewegen vertellen over het belang van buiten spelen en geven tips voor een uitnodigend en uitdagend schoolplein.

Afbeelding
Kinderen bewegen in de klas

Uit onderzoek blijkt dat kinderen van 4 tot 12 jaar ruim zeven uur per dag zitten, waarvan een groot deel op school. Tijd om leerlingen meer te laten bewegen, dus! Maar hoe zorg je voor meer beweging tijdens een schooldag en een goede afwisseling tussen (zittend) leren en bewegen?

Afbeelding
Kind op fiets op oefenplein

Inmiddels meten vier op de vijf scholen in het primair onderwijs de motorische vaardigheden van hun leerlingen. Ook gemeenten zetten steeds vaker meetsystemen in.

Afbeelding
Kinderen rennen op schoolplein

Voldoende bewegen heeft een positieve invloed op de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van leerlingen.Een dynamische schooldag kan helpen om leerlingen in het primair onderwijs meer te laten bewegen.

Afbeelding
Jongeren rennen op sportveld

Hoe beweegvriendelijk is het schoolplein? En hoe kun je het schoolplein verbeteren? Om die vragen te kunnen beantwoorden is er een schoolpleinscan ontwikkeld.

Afbeelding
Kinderen rennen op schoolplein

Je leven lang genoeg bewegen en sporten: dat begint al op de basisschool, met goed en voldoende bewegingsonderwijs. Waarom het belangrijk is om leerlingen meer en beter te laten bewegen. Kenniscentrum Sport en Bewegen geeft in het artikel Nut en meerwaarde van sport en bewegen in het basisonderwijs vijf argumenten.

Afbeelding
Hockey

De leerlingen van SBO De Kans vinden niet altijd aansluiting bij reguliere sportclubs. Gelukkig biedt de school een ruim naschoolse sportaanbod dat goed past bij het speciaal onderwijs.

Afbeelding
Buitenspelen

De eerste stap die OBS De Kans zette bij invoering van de Dynamische Schooldag? Een veilig schoolplein waar veel minder leerlingen tegelijk spelen.

Afbeelding
Kinderen op tafel

Met de Dynamische Schooldag slaat SBO De Kans twee vliegen in één klap. Meer bewegen is gezond én het levert energiekere, leergierigere leerlingen op.

Afbeelding
Gymlokaal

Vakleerkrachten lichamelijke opvoeding runnen veelal hun eigen toko en weten minder over de algehele ontwikkeling van de leerling. Een gemiste kans, vinden ze op Obs Kogerveld, want de motorische, sociale-emotionele en cognitieve ontwikkeling hangen nauw samen.

Afbeelding
Springende kinderen

Op De Verwondering combineren ze ouderbetrokkenheid met leerlingparticipatie. Hoe? Met leuke happenings voor leerlingen én ouders. Dat maakt het gemakkelijker om thuis ook met een gezonde leefstijl bezig te zijn.

Afbeelding
Papier maken

Zelfgekozen thema’s voor de lessen, meedenken over activiteiten en zelf zorgen voor de moestuin en dieren. Het zorgt voor hoge betrokkenheid van de leerlingen van de ecologische basisschool De Verwondering in Almere.

Afbeelding
Gymzaal met matten en blokken

Bewegen en gezonde voeding. Dat is de kern van Lekker Fit!, een Gezonde School-activiteit. Een lifestylecoach en gymdocent houden het thema hoog op de agenda op Basisschool De Provenier in Rotterdam.

Afbeelding
Trampoline basketbal

Bij de inschrijving van hun kind op De Provenier in Rotterdam tekenen de ouders dat zij akkoord gaan met het Lekker Fit!-beleid. Belangrijk, want draagvlak bij ouders is nodig om het gezonde beleid van de school te laten slagen.

Afbeelding
Kind achter laptop

Online onderwijs en toch aandacht blijven besteden aan voeding en beweging? De Provenier ging op afstand door met Lekker Fit!, een Gezonde School-activiteit.

Afbeelding
Boogschieten

Cola en andere zoete drankjes, maar ook frikadelbroodjes of croissantjes voor de lunch. Dit namen leerlingen vaak mee voordat we werkten met Lekker Fit! Dat kom nu nauwelijks nog voor. Het programma heeft de leerlingen bewust gemaakt van wat goed voor hen is en wat niet.

Afbeelding
Interview jongen

‘Onze leerlingen bewogen te weinig in de pauzes en er waren vaak conflicten’, vertelt beweegcoach Rob Storm van CBS De Hoeksteen uit Barendrecht. ‘Daarom zijn we gaan werken met juniorcoaches, leerlingen uit de bovenbouw die spellen begeleiden. Het werkt verrassend goed.’

Afbeelding
Overzicht speelterrein

Rob Storm zit nooit stil. Dat moet ook niet want hij is beweegcoach op CBS De Hoeksteen in Barendrecht. Op allerlei manieren zwengelt hij bewegen en sport op school aan.

Afbeelding
Tafels trap

‘Bewegend leren is de ambitie van CBS De Hoeksteen’, vertelt beweegcoach Rob Storm. Dát is goed te zien aan de school en het schoolplein.

Afbeelding
Kinderen-bij muur

Kinderen laten proeven aan allerlei sporten. Daarvoor nodigt CBS De hoeksteen lokale sportaanbieders uit op school. ‘Als gymleerkracht of beweegcoach heb je veel in huis, maar je kunt niet alles’, vertelt beweegcoach Rob Storm.

Afbeelding
Buiten Biologielokaal

De buitenruimte van Algemene School Oost in Bergen op Zoom is zo divers en natuurlijk mogelijk. Dat past helemaal bij onze visie als Biologieplusschool. Bovendien leent het groene schoolplein zich fantastisch voor ons programma Bewegend Leren.

Afbeelding
Duimen omhoog

Leerlingen komen meer in de leerstand door afwisseling van ontspannende en inspannende activiteiten. Vakleerkracht bewegingsonderwijs Nick Keijser vertelt waarom het werkt op De Waterhof in Delft.

Afbeelding
Boksen

Nicky Freriks geeft les aan groep 7 op De Waterhof en ervaart dagelijks de effecten van de dynamische schooldag. Net als ouders, de directeur en de buurtsportcoach.

Afbeelding
Kinderen in beweging op basisschool Sint Oda in Maastricht

Op basisschool Sint Oda in Maastricht werken ze intensief samen. Het doel? Leerlingen in beweging brengen.

Afbeelding
Acrobatiek op basisschool Sint Oda in Maastricht

Hoe maak je iedereen enthousiast voor het werken aan een gezonde leefstijl? Ib’er Ine Lammerschop vertelt hoe ze het deden op basisschool Sint Oda in Maastricht.

Afbeelding
Esther en Wietske

Besluit je als school dat je een themacertificaat wilt halen, dan krijg je daar hulp bij van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Hoe werkt zo’n samenwerking precies?