De post-hbo-opleiding Specialist Sportieve en Gezonde School leidt onderwijsprofessionals op om scholen te begeleiden in de verandering naar een Gezonde School. Projectleider Monique van Ark van Hogeschool Leiden legt uit wat de opleiding inhoudt.
Precies weten hoe je op school verandering teweegbrengt op gezondheidsvlak? Dan is de post-hbo-opleiding Specialist Sportieve en Gezonde School (SSGS) een mooie aanvulling op de kennis en kunde in het team. Laure Montanus en Marlijn van Gent volgden de opleiding en delen hun ervaring.
De stimuleringsregeling Gezond en Veilig Werken biedt scholen kansen om hun studenten voor te bereiden om hun toekomst. Arbodeskundige Saskia Gorissen vertelt hoe dat werkt in de praktijk.
Een andere school, nieuwe klasgenoten, een andere manier van lesgeven, andere vakken en een nieuwe mate van zelfstandigheid. Voor jongeren verandert er veel als ze naar het mbo (middelbaar beroepsonderwijs ) gaan.
Inmiddels meten vier op de vijf scholen in het primair onderwijs de motorische vaardigheden van hun leerlingen. Ook gemeenten zetten steeds vaker meetsystemen in.
Voldoende bewegen heeft een positieve invloed op de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van leerlingen.Een dynamische schooldag kan helpen om leerlingen in het primair onderwijs meer te laten bewegen.
Hoe beweegvriendelijk is het schoolplein? En hoe kun je het schoolplein verbeteren? Om die vragen te kunnen beantwoorden is er een schoolpleinscan ontwikkeld.
Studenten van de opleiding Lifestyle, Sport en Bewegen op ROC Mondriaan verzorgen activiteiten op het vlak van bewegen en voeding. Voor wie? Studenten van andere opleidingen van het ROC Mondriaan.
‘Schrijf een verslag over de Olympische Spelen.’ Dit soort opdrachten kregen studenten van het Noorderpoort in Groningen vroeger als dat ze uitvielen bij sport. Nu is er het Fitcoachtraject: één-op-één begeleiding op maat. Dat gaat uit van wat iemand nog wél kan.
De leefstijllessen op Noorderpoort in Groningen zijn gebaseerd op het positieve gezondheidsmodel. Door de lessen ontstaat er meer openheid en onderlinge steun onder de studenten.
Het is nu al vijf jaar vaste prik: de eerste woensdag van het schooljaar organiseert het ROC Da Vinci College uit Gorinchem een lifestyle dag. Daarbij draait het maar om één ding: plezier maken. Toch krijgen de leerlingen stiekem wel een boodschap mee.
Hoe krijg je pubers in de pauze in beweging en stimuleer je onderling contact? Het Assink in Haaksbergen nam een rigoureuze maatregel: de aula ging dicht en de leerlingen naar buiten.
Een duurloop voor ouders en (oud-)leerlingen, een speciale informatieavond met hoogleraar Erik Scherder. Het Calandlyceum in Amsterdam-West maakt werk van ouderbetrokkenheid.
Bij het Calandlyceum in Amsterdam-West gaat het werken aan een gezonde voeding en bewegen hand in hand. Zowel voor de leerlingen uit de Topsportklas als de leerlingen met overgewicht.
Het Calandlyceum in Amsterdam-West ademt sport. Leerlingen die regelmatig bewegen, zitten lekkerder in hun vel en leren ook beter. Belangrijk, zeker als leerlingen van thuis niet vanzelfsprekend een gezonde leefstijl meekrijgen.
Besluit je als school dat je een themacertificaat wilt halen, dan krijg je daar hulp bij van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Hoe werkt zo’n samenwerking precies?