Hoe krijg je pubers in beweging?

Patrick Noordink
Het Assink
Haaksbergen

In de pauzes zaten de meeste leerlingen van Het Assink in Haaksbergen op hun telefoon. Ze kwamen amper in beweging en hadden nauwelijks contact met elkaar. De school wilde hierin verandering brengen. De aula ging dicht en leerlingen moesten naar buiten. Sindsdien komen ze een stuk frisser de klas binnen.

“Iedereen in de pauze in beweging of in gesprek, ik zag het voor me.” Sportdocent Patrick Noordink besefte dat een cultuurverandering nodig was om iedereen in beweging te krijgen. Stap voor stap pakte hij dit aan.

lime_links

Over Patrick

  • Wie
    • Patrick Noordink
  • Wat
  • Waar
    • Het Assink, locatie van Brakelstraat, Haaksbergen
  • Missie
    • Iedereen op school in beweging krijgen. Daar is een cultuurverandering voor nodig. Het opnieuw behalen van het themacertificaat Bewegen en sport motiveert hem door te pakken. Vooral nu hij ziet dat kleine aanpassingen lachende en bewegende leerlingen opleveren.

Waardoor gingen bij jou de alarmbellen rinkelen?

“In de pauze loop ik vaak door de school. Ik schat dat zo’n 90% van de kinderen in de aula zit, kijkend naar hun telefoonscherm. Van interactie was nauwelijks sprake. Daarnaast heb je een groep kinderen die door verveling herrie gaat schoppen, of ze voetballen met blikjes. Ik herkende het uit mijn eigen middelbareschooltijd. Daardoor besefte ik dat een cultuurverandering nodig is om iedereen in beweging te krijgen.”

 

Hoe pak je dat aan, zo’n cultuurverandering?

“Stap voor stap. Het grasveld voor de school werd bijvoorbeeld nooit gebruikt. Al voor de eerste lockdown wilde ik daar iets aan doen. Na de lockdown hebben we ons gebogen over de pauzes en hoe we de kinderen goed afstand kunnen laten houden. Buiten hebben we volop ruimte. Dus besloten we de aula bij mooi weer te sluiten. Maar dan moet je ‘ze’ wel iets bieden. Daarom hebben we nu een klein voetbalveldje en volleybalveld gemaakt en een aantal tafeltennistafels buiten gezet. Er zijn zitplaatsen op het veld en als het heel warm is kunnen kinderen in de schaduw onder de boom chillen.”

blauw_rechts

Over Het Assink

  • School
    • Het Assink
  • Aantal leerlingen
    • 475
  • Aantal docenten
    • 41
  • Gezonde school sinds
    • 2021 (eerder ook Gezonde School geweest)
  • Themacertificaten
  • Plannen    
    • Het Assink heeft dit jaar een extra watertappunt gerealiseerd en heeft een goede start gemaakt met het thema Voeding. Volgend jaar richt de school zich ook op de thema's Roken, alcohol- en drugspreventie en Relaties en seksualiteit.

Ben je op weerstand gestuit?

“Pubers klagen graag. Maar ik zie dat ze enthousiast worden als je zelf het goede voorbeeld geeft. Daarom heb ik collega’s in de eerste periode aangespoord naar buiten te gaan in de pauze. Je hoeft niet per se te voetballen, een praatje maken vinden de leerlingen al tof. Natuurlijk zijn er ook collega’s die vinden dat ze hun pauze ‘opofferen’. Toch denk ik dat zij snel doorkrijgen hoe fijn het is om een luchtje te scheppen.

Natuurlijk zijn er ook collega’s die vinden dat ze hun pauze ‘opofferen’.

En het contact met leerlingen is anders op het schoolplein. Daar kun je in de les profijt van hebben. Een aantal ouders vond het bezwaarlijk dat er buiten te weinig zitplaatsen waren. We hebben meer plekken gerealiseerd. Toch is staand je boterham opeten echt niet zo verkeerd. Zeker niet als je de rest van de dag in de schoolbanken zit.”

geel_links

Tips van Patrick

  • Straal met het hele team uit dat je een Gezonde School bent: een goed voorbeeld doet goed volgen.
  • Denk in kansen, niet in problemen. Kijk wat het oplevert.
  • Heb je de ruimte? Maak een klein voetbalveld. De kosten zijn (vaak) nihil.
  • Een hufterproof tafeltennistafel is altijd een hit. Buiten, maar ook binnen.

Kunnen de leerlingen nog eten kopen op school?

“Ja, de automaten zijn dan in gebruik. Maar daarin zitten ook ongezonde keuzes. Dat is mijn volgende uitdaging. Ik wil met de externe kantinedienst het aanbod van de automaten en de kantine onder de loep nemen. 

"Niet elke dag de mogelijkheid om een broodje frikandel te bestellen."

Niet elke dag de mogelijkheid om een broodje frikandel te bestellen, maar bijvoorbeeld alleen op vrijdag. Ik denk aan gezondheid, zij hebben met omzet te maken. Daar moeten we samen een balans in vinden. En is de aula dicht, dan kunnen we een looproute langs de kantine rechtstreeks naar buiten realiseren. Je moet in kansen denken.”

roze_rechts

Zijn leerlingen het bewegen verleerd?

Volgens een onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut is de schermtijd van kinderen sinds het dichtgaan van scholen door corona enorm toegenomen. Sommige leerlingen lijken het zelfs een beetje verleerd om buiten iets te ondernemen. Bijna 45% van de ondervraagde ouders in een onderzoek van Terres des Hommes (2020) geeft aan zich enigszins zorgen te maken over het vele beeldschermgebruik van hun kind. Voor scholen kan dit een aanleiding zijn om met de tips en het voorbeeld van Het Assink aan de slag te gaan.

Het onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut: Cijfers over coronavirus: opvoeden en opgroeien.

Wat valt je op als de leerlingen buiten zijn?

“Buiten heerst een ander sfeertje. Ik zie daar maar weinig leerlingen op een telefoon kijken. Kinderen zijn buiten ook veel meer in gesprek met elkaar.

"Ze kunnen een bal lenen in ruil voor een telefoon of rekenmachine."

Ze komen vervolgens frisser de klas in en kunnen zich beter concentreren. Daarnaast leren we ze ook verantwoordelijkheid dragen voor spelmateriaal. Ze kunnen bij ons een bal of tafeltennisset lenen in ruil voor een telefoon of rekenmachine. Op die manier gaan ze zuiniger om met de spullen. Qua beweging zie je nog altijd verschillen. De een gaat direct voetballen, de ander kijkt mee. Het goede voorbeeld geven, motiveert veel kinderen in beweging te komen, dat is mooi om te zien.”

 

En bij slecht weer?

“Dat is zeker iets waarover we nadenken. We kunnen uiteraard ook binnen een tafeltennistafel neerzetten, voetballen wordt lastiger. Over de meer actieve houding van kinderen tijdens de pauze gaan we nog brainstormen. Tips van andere scholen zijn van harte welkom."

 

Gaat Het Assink verder met Gezonde School?

Ik moet me nog verdiepen in wat Gezonde School verder kan betekenen. Er loopt een aanvraag voor financiële ondersteuning. Daarmee richten we de kantine dan zo in dat we activiteiten kunnen organiseren die uitnodigen om uit je stoel te komen. Wellicht geeft dat een extra zetje om mooie dingen te realiseren.”

lime_midden

De rol van de Gezonde School-coördinator

Patrick Noordink: “Even was Het Assink in Haaksbergen (locatie Brakelstraat) het vignet Gezonde School kwijt. Na het vertrek van de vorige Gezonde School-coördinator, verslapte de aandacht. Tot het me opviel hoe weinig beweging de leerlingen kregen tijdens de pauze. Ik nam de rol van Gezonde School-coördinator op me en ben er trots op dat het vignet weer terug is. De investering was klein, de winst des te groter. Daarmee hoop ik andere scholen te inspireren.”

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.