Inspiratie voor Relaties en seksualiteit in het MBO

 

Afbeelding
Decoratieve foto van twee meiden die met een jongen staan te praten naast het sportveld

Dankzij de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit werkt het Graafschap College aan het bevorderen van inclusiviteit.

Afbeelding
portret

Soms kunnen er bij jongeren problemen spelen in de seksuele ontwikkeling, zonder dat dit op het eerste gezicht duidelijk is. Hoe kun je ze ondersteunen in hun seksuele vorming?

Afbeelding
Escaperoom

Wat doe je als een naaktfoto van jou of iemand die je kent rondgaat op het internet? Dat is de insteek van de Educatieve Escaperoom ‘Het stopt bij jou!’ Met dit spel wordt sexting, en tegelijkertijd ook het thema  Relaties en seksualiteit bespreekbaar gemaakt.

Afbeelding
Jongeren rond kampvuur

Geen wijzende vingertjes, maar creatieve vormen, zoals theater of een spel, openen het gesprek met studenten over seksualiteit. Pas als het onderwerp bespreekbaar is, kun je er op school mee aan de slag.

Afbeelding
Toneelspel

Op het Koning Willem I College in den Bosch behandelen ze hot topics in het eigen theater. Aansluitend houden ze een groepsgesprek. Zo ontwikkelen jongeren een andere kijk op bijvoorbeeld pesten, homoseksualiteit of seksuele communicatie.

Afbeelding
Theatervoorstelling Transmissie

De Maand van de Leuke Seks gaat over de positieve kant van seks: over veiligheid, jezelf mogen zijn, respect hebben voor elkaar, naar elkaar luisteren. Zo wordt het thema bespreekbaar en voelen studenten zich vrij om te zijn wie ze zijn.

Afbeelding
Strooien met papiertjes

Een expert helpt bij neerzetten een duurzame, sekspositieve benadering, ondervond het Koning Willem I College in Den Bosch.

Afbeelding
Seksuele voorlichting

In acht weerbaarheidslessen zoomt entree-opleiding in op zaken als sexting, nee zeggen en grenzen bewaken. De locatie Breda kon hiermee aan de slag dankzij de Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit. 

Afbeelding
Jongeren met mobieltje

Gezondheid, duurzaamheid, gelijke kansen, (gender)diversiteit. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen. Hoe krijg je de onderwerpen ook echt in de klas? Hoe zorg je ervoor dat diverse activiteiten geen ‘los zand’ zijn? Een gezamenlijke kalender helpt.

Afbeelding
Jongeren maken selfie

Hier kan ik mezelf zijn. Die boodschap wil het ROC Nijmegen uitdragen. Maar hoe doe je dat als niet alle studenten elkaars seksuele voorkeuren accepteren?

Afbeelding
Rotsklimmen

Een duurloop voor ouders en (oud-)leerlingen, een speciale informatieavond met hoogleraar Erik Scherder. Het Calandlyceum in Amsterdam-West maakt werk van ouderbetrokkenheid.

Afbeelding
Esther en Wietske

Besluit je als school dat je een themacertificaat wilt halen, dan krijg je daar hulp bij van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Hoe werkt zo’n samenwerking precies?