Betrek expert bij relationele en seksuele vorming

Susan Meijburg en Rick Mertens
Koning Willem I College
Den Bosch

“Juist een positieve boodschap werkt preventief, niet de focus op de risico’s van seks”, zegt Susan Meijburg, consulent seksuele gezondheid. Het Koning Willem I College in Den Bosch haalt Susan als externe professional in huis om docenten te trainen over de omgang met het Gezonde School-thema Relaties en seksualiteit.

“Het is goed dat scholen wettelijk verplicht zijn aandacht te besteden aan seksuele en relationele vorming. Maar op welke manier ze dit kunnen doen is nog steeds te onduidelijk. Het ontbreekt aan voldoende kaders en daardoor is er nogal wat verschil qua invulling per school of opleiding”, zegt Susan Meijburg. “De Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & seksualiteit en Gezonde School bieden gelukkig een houvast met speerpunten en criteria. En ze zorgen ervoor dat scholen budget krijgen om het thema structureel te behandelen.”

Gevoelig onderwerp

Ook het Koning Willem I College zoekt naar de juiste aanpak. “Relaties en seksuele vorming is een thema dat er vaak een beetje bij hangt”, beaamt Rick Mertens, sportdocent en Gezonde School-coördinator. “Met 1200 medewerkers is het lastig inzicht te krijgen in wat er precies gebeurt op dit vlak. De vraag is dus hoe we het thema in het dna van onze ROC geïmplementeerd krijgen. We hebben nu door het jaar heen een aantal activiteiten, maar het moet een meer duurzaam karakter krijgen. Sinds we er meer aandacht aan besteden, ook met theatervoorstellingen, zien we al wel wat het effect op studenten is en hoe open ze erover zijn. Dat verbaast me wel; het is toch een gevoelig onderwerp waarover we het niet dagelijks hebben.”

Taboes doorbreken

“Reken maar dat het voor jongeren wél dagelijkse kost is”, reageert Susan. “Er gebeurt vet veel in die lichamen en hoofden. Juist in deze fase zijn gesprekken hierover belangrijk.” Dat blijkt ook uit het onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland. Uit onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland blijkt dat scholieren een 5,8 geven voor seksuele vorming op school. De focus ligt te veel op risico’s en preventie en te weinig op de positieve kanten van seks. Leerlingen missen informatie over seksuele en genderdiversiteit en over hoe je met elkaar omgaat: online, offline, in een relatie en tijdens de seks. Verder willen ze meer leren over het bespreken van wensen en grenzen, plezier in seks, sexting en onrealistische verwachtingen door porno. Ook geven ze aan dat seksuele vorming op school helpt om taboes te doorbreken en open met elkaar te praten.

Seksuele autonomie

Juist een sekspositieve benadering versterkt dit, zegt Susan. “Docenten en ouders zijn vaak bang dat als ze over seks en seksueel plezier praten, ze jongeren stimuleren om vroeger seks te hebben of seks tegen hun zin. Het tegendeel is waar. Een open gesprek en een sekspositieve houding haalt juist de taboe en het dogma van het onderwerp. Het vergroot de seksuele autonomie en zorgt ervoor dat jongeren beter keuzes kunnen maken. Om seksuologe Ellen Laan te quoten: ‘Pas wanneer je weet hoe een ‘ja’ voelt, kun je ook ‘nee’ zeggen’.”

Borgen

En dan is nog de vraag hoe de school het thema kan borgen. Het vormen van een werkgroep kan daarbij helpen. Susan: “Ik geloof heel erg in het inzetten van experts, maar dan wel op een duurzame manier. Uiteindelijk wil je dat de school het gaat dragen en een fijne en veilige setting creëert.”

roze_midden

Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & seksualiteit

Het implementeren van het thema Relaties en seksualiteit is nog niet zo eenvoudig. Het Koning Willem I College schakelt daarom Susan in als expert. Dit is mogelijk dankzij de bijdrage van € 5.000 uit de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit. Met een deel van dit bedrag verzorgt Susan, samen met Roos Raab, een interactieve training van tweeënhalf uur. “We gaan het hebben over het belang van positieve seksuele vorming. Docenten gaan oefenen met het uitdragen van een sekspositieve benadering versus een risicobenadering. Ook gaan we kijken hoe hun eigen normen en waarden van invloed zijn op hun pedagogisch handelen. En ze krijgen tips over hoe ze zelf aan de slag kunnen. Zo raken ze op een veilige en luchtige manier bekend met positieve seksuele vorming.”

lime_midden

Over Rick

  • Wie
    • Rick Mertens
  • Wat
    • Docent Sportacademie en Gezonde School-coördinator
  • Waar
    • Koning Willem I College, Den Bosch
geel_midden

Tips van Susan

  • Zorg voor een veilige en open sfeer.
  • Ben je bewust van risico- versus positieve boodschap.
  • Vertel studenten dat seks fijn en leuk hoort te zijn.
  • Ben je bewust van je eigen normen en waarden.
  • Respecteer je eigen grenzen en die van de ander.
lime_midden

Over Susan

  • Wie
    • Susan Meijburg
  • Wat
    • Consulent Seksuele Gezondheid
    • Docent/trainer Positieve Seksuele Vorming
  • Waar
    • Den Bosch & regio Utrecht
  • Missie
    • Samen met andere experts het thema (positieve) relaties en seksualiteit duurzaam en integraal borgen in zorg- en onderwijsinstellingen.
lime_midden

Over het Koning Willem I College

  • School:
  • Aantal leerlingen:
    • 13.372
  • Aantal medewerkers:
    • 1363
  • Gezonde School sinds:
    • 2017
  • Themacertificaten:
    • Bewegen en sport
  • Plannen:
    • In kaart brengen wat er binnen het KWIC al gebeurt op het gebied van relaties en seksualiteit. Wat kunnen we van elkaar leren? En hoe kunnen we het structureel toepassen binnen het onderwijs? Voor de afdelingen en locaties waarvoor dit mogelijk is, zou het behalen van het Gezonde School-themacertificaat Relaties en seksualiteit een mooie erkenning zijn voor wat wij doen.

Meer lezen?

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.