‘Leerlingen weten dat hun bijdrage belangrijk is’

Suzanne en Ingmar
De Verwondering
Almere

Op de ecologische basisschool De Verwondering in Almere  beslissen leerlingen mee over de thema’s waaraan ze gaan werken. Daarbij komt gezondheid, wat voor deze school zo belangrijk is, linksom of rechtsom altijd weer aan bod.

“Een mooi voorbeeld van leerlingparticipatie zijn onze energizers. Ik heb leerlingen gevraagd om samen met mij oefeningen te bedenken om vijftien minuten te bewegen in de klas. Daar hebben we filmpjes van gemaakt, waarop het de leerling zelf is die uitlegt hoe de oefening gaat. De filmpjes worden in de klassen getoond, op het digibord.

Bootcampoefeningen

In de hogere klassen worden zo pittige bootcampoefeningen gedaan, in groep drie rennen ze op de plaats om nog net voor sluitingstijd een attractie in Disneyland te behalen. Iedereen vindt dit hartstikke leuk. En de leerling die het bedacht heeft, is natuurlijk razend trots!” Aan het woord is Ingmar van Duijn, leefstijlcoördinator op De Verwondering. Hij bedenkt van alles om een gezonde leefstijl te stimuleren bij de leerlingen.

Moestuinen bijhouden

Ingmar laat de leerlingen daar graag bij meedenken. Zo werken ze dus mee aan de energizers, zijn ze medeverantwoordelijk voor de planten en dieren op school, en hebben ze allemaal hun eigen taken. Zo houden de kinderen zelf de moestuinen bij. En groep 8 is verantwoordelijk voor onze kippen. Dat vinden ze erg leuk, ze weten dat hun bijdrage belangrijk is.”

Afbeelding
Vaasjes met papieren bloemen

Zelf thema’s kiezen

Leerlingen hebben ook inspraak in de periodieke thema’s waar de ecologische school mee werkt. ‘Na elke vakantie gaan we aan de slag met een ander thema,’ vertelt Suzanne Vrijens, leerkracht van groep 1 en 2. “Op De Verwondering ontwikkelen kinderen zich door leerprocessen in spelactiviteiten en onderzoeksactiviteiten. Deze activiteiten zijn gemodelleerd naar echte sociaal-culturele prakijken (SCP’en). In de regel kiest elke klas zijn eigen thema. Ook de kleuters ja: ik voel aan wat er leeft en dan bespreken we samen hoe we dat vorm kunnen geven. “

Een bakkerij beginnen

“Zo hadden we onlangs het thema ‘Ik ben de bakker.’ Alles wat we doen en leren wordt daar dan aan opgehangen. We richtten een bakkerij in, stelden openingstijden vast, praatten over de ingrediënten van brood, maakten prijsjes en ga zo maar door. In de onderbouw gaat het om diverse spelactiviteiten binnen en buiten, in de bovenbouw om onderzoeksactiviteiten waar alle vakken, van lezen, schrijven tot aardrijkskunde aan worden gekoppeld.” De zelfgekozen thema’s zorgen voor een hoge betrokkenheid van de leerlingen. “Dat zie ik ook bij mijn kleuters,” vertelt Suzanne. “Als ze buiten spelen gaan ze er nog mee verder. Dan zie ik ze in de zandbak nog zandtaartjes bakken.”

Afbeelding
Bakkerijwinkel

Een haakje naar gezondheid

Welk thema er ook wordt gekozen – het afgelopen jaar waren dat bijvoorbeeld ‘Ik maak je beter’, ‘Foodfestival’, ‘De Verwondering recyclet’, ‘Ik ben een fotograaf’, ‘Het tuincentrum’, ‘Alle hens aan dek’, ‘Ons theater’, ‘Ik ben een kunstenaar’–  er wordt vanzelfsprekend altijd gezocht naar een haakje om gezondheid in de thema’s te integreren. “Natuurlijk!” benadrukt Ingmar. “Ik kom met een leuke invalshoek, toegespitst op het thema.”

Leerlingen uitdagen

Hij vervolgt: “Bij ‘Ik ben de Bakker’ hebben we bijvoorbeeld gezonde spread gemaakt voor op brood, van bietenrood tot worteloranje en spinaziegroen. Toen Groep 8 het thema gezelschapsspellen had, daagde ik de leerlingen uit een beweegactiviteit te bedenken. Maar niet voordat ik ze van alles had geleerd over de vijf bewegingseigenschappen die er zijn: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, techniek & coördinatie en lenigheid. Zo komt gezondheid, wat voor deze school zo belangrijk is, linksom of rechtsom altijd weer aan bod.”

geel_midden

Tips van Suzanne en Ingmar

Zo bevorder je leerlingparticipatie:

  • Laat leerlingen meebeslissen over de invulling van thema’s.
  • Laat leerlingen hun eigen onderzoeksvragen opstellen.
  • Geef leerlingen verantwoordelijkheden, ze kunnen en weten veel meer dan je denkt
  • Zoek de verbinding tussen groepen, dat maakt onderwijs rijk en divers.
  • Formuleer thema’s vanuit de dagelijkse praktijk, kinderen kunnen zich zo onze wereld ‘inspelen’.
roze_midden

Werken aan leerlingparticipatie met de Gezonde School

Deelname van de leerlingen aan gezondheidsbevordering op school heeft een positieve invloed op hun motivatie, kennis, vaardigheden en competenties. Ook het vertrouwen om gezondheidsproblemen zelf aan te kunnen pakken wordt vergroot: het draagt bij aan eigenaarschap.

Lees meer over leerlingparticipatie met de Gezonde School-aanpak

lime_midden

Over Suzanne

  • Wie
    • Suzanne Vrijens
  • Wat
    • Leerkracht groep 1/2
  • Waar
    • De Verwondering in Almere
  • Missie
    • “Op De Verwondering leren kinderen leren voor het leven en dat is precies waar ik achter sta!”
lichtblauw_midden

Over Ingmar

  • Wie
    • Ingmar van Duijn
  • Wat
    • Leefstijlcoördinator
    • Personal trainer
    • Coach Fit-Id
  • Waar
    • De Verwondering in Almere
  • Missie
    • “Kinderen en ouders positief stimuleren in gezonde leefstijl activiteiten.”
lime_midden

Over De Verwondering

  • School:
  • Aantal leerlingen:
    • 250
  • Aantal medewerkers:
    • 24
  • Gezonde School sinds:
    • 2021
  • Themacertificaten:
    • Milieu en natuur
    • Voeding
    • Beweging en sport
  • Plannen:
    • “Starten met Relaties en seksualiteit en zo ons vierde themacertificaat in een jaar te behalen!”
    • “Per januari 2022 is het zusje van De Verwondering gestart: De Verbeelding. Wie weet gaat ook De Verbeelding voor Gezonde School.”

Meer lezen over De Verwondering?

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.