Laat leerlingen zich eens docent voelen

Pieter, Peter en Dilara
Zuiderzeecollege
Zaandam

Op het Zuiderzeecollege, dat sinds drie jaar het themacertificaat Welbevinden heeft, draait alles om de leerlingen. Directeur Pieter Klok: ‘Het is hún school, zij zijn er medeverantwoordelijk voor. Daarom is leerlingparticipatie zo belangrijk.’

Iedere ochtend staat directeur Pieter Klok bij de schooldeur om alle 603 leerlingen goedemorgen te wensen. “Ons motto is zien en gezien worden,” vertelt hij. “Aandacht voor de leerlingen, een positieve benadering: daar draait alles om. Er was een tijd dat deze school een mindere naam had. We staan in een achterstandswijk en 75% van onze leerlingen heeft een niet-westerse achtergrond. In het verleden zijn er weleens problemen geweest. Sommige leerlingen hadden een grote mond, waren brutaal, er waren vechtpartijen. Door zorgvuldig in te zetten op Het Gezonde School-thema Welbevinden, is dat veranderd. Nu is de sfeer uitgesproken fijn en veilig.

Júllie school

Dat komt onder meer doordat de school zich sterk richt op leerlingbetrokkenheid. Pieter: “Wij nemen beslissingen mét de leerlingen, niet voor ze. En bij alles wat wij doen, geven we de leerlingen mee: dit is júllie school. Het draait om júllie. Dat was bij het grote ontbijt op 2 november 2021 ook duidelijk. De ouderejaars droegen de hele organisatie en voelden zich verantwoordelijk. Ik was natuurlijk ook aanwezig, maar ik hield mijn rol expres heel klein. Nee, ik heb ook geen praatje gehouden. Waarom? De vierdejaars liepen rond, zíj mochten het verhaal doen. Veel interessanter.”

Beste visitekaartje

Peter Horn, sectieleider en docent Economie en Ondernemen vult aan: “Zo gaat het ook bij onze DOE-dagen. De docent die die dagen organiseert, Maarten Tuik van docent Lichamelijke Opvoeding, stelt samen met de ouderejaars het programma op. Zij zijn het die de activiteiten kiezen - zoals trampolinespringen en laser gamen - en zij zorgen dat er sprekers komen, mensen die zij interessant vinden, zoals een rapper of een oud-voetballer Abel Tamata. Het betekent ook dat zij offertes aanvragen en bij Pieter langsgaan om de financiën te bespreken. Ook op de dag zelf hebben ze een actieve rol. Op die manier doen ze zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel op. En het loopt ook nog eens super. Hetzelfde geldt ook voor de open dagen; ook hier nemen de leerlingen een groot deel van de organisatie en voorlichting op zich. “Een beter visitekaartje is er niet.”

Afbeelding
Leerlingen met laptop

Rapportcijfer 8

Het zien en gezien worden en de grote leerlingparticipatie werpt duidelijk zijn vruchten af. Pieter: “De sfeer op school is prettig en positief. Natuurlijk gebeurt er wel eens wat, zoals overal. Toch is het hier relatief rustig. Zo weet ik dat er op sommige scholen veel wordt vernield; hier gebeurt dat niet. Ook op het schoolplein niet. Daar ben ik heel trots op.” Dat er een grote tevredenheid is over de school blijkt ook uit het hoge rapportcijfer dat de leerlingen, hun ouders en de docenten aan het Zuiderzeecollege geven: een dikke 8! Dat is toch prachtig?”

Een uitdaging

Pieter: “De leerlingen houden van de school. En ik hou van de leerlingen. Ik werkte hiervoor op een witte school en heb het Zuiderzeecollege speciaal uitgekozen vanwege het hoge percentage leerlingen met een niet-westerse achtergrond. Ik geniet van hun passie, temperament, van het feit dat ze recht voor hun raap zijn. Er is altijd reuring. Ik werkte hier nog maar net toen er al meiden Marokkaanse klederdracht voor me stonden. Prachtig vond ik dat.”

Ik ben hier nodig

Peter Horn vult aan: “Ook ik werk heel bewust op deze school. Ik voel me hier nodig, ik kan echt verschil maken. Ik sta dan ook altijd voor de leerlingen klaar, desnoods ’s avonds laat.” “Onze leerlingen zijn niet de gemakkelijksten. En als ze er ergens niet mee eens zijn, dan laten ze ook van zich horen,” besluit Pieter. “Maar dat vind ik juist een uitdaging en mijn team ook. Je moet in het contact echt respect van ze verdienen. Maar als je dat eenmaal hebt, kun je ook een potje bij ze breken.”

blauw_midden

Dilara (15): 'Af en toe docent'

“Soms voel ik mij hier op school geen leerling maar een beetje docent. Dat vind ik erg leuk. Als ik de rol van peer leader heb bijvoorbeeld, bij de eersteklassers als ze net op school komen. Dan ben ik bij hun sportdagen, geef ze praktische informatie en vertel ook over mijn eigen ervaringen hier op school. Ik weet precies wat belangrijk voor ze is en wat domme fouten zijn, zoals slordig omgaan met je wachtwoord van Magister bijvoorbeeld. Dat heeft mij indertijd een hoop gedoe opgeleverd. Ik merk ook dat nieuwe leerlingen ook makkelijker naar mij toe komen dan naar een docent als ze vragen hebben over persoonlijke zaken.

Natuurlijk zet ik me ook in op onze Doe Dagen. De laatste keer was ik begeleider bij het kickboksen. Dat doe ik namelijk in mijn vrije tijd, zelfs wedstrijden. Superleuk om er anderen van alles over te kunnen uitleggen. Door al deze activiteiten voel ik mij echt betrokken bij deze school. Ik ben trots dat ik hier leerling ben. En ik ben dol op meneer Horn! Ik kan hem echt alles vragen en dat is zo fijn. Ja, soms is hij heel streng. Maar vooruit, dat verdien ik op zo’n moment dan ook!”

 

geel_midden

Tips van Pieter en Peter

  • Zet in op positief gedrag in als rode draad in allerlei situaties, in het lokaal en buiten het lokaal.
  • Laat de ouderejaarsleerlingen activiteiten bedenken, opzetten en uitvoeren.
  • Laat deze leerlingen ook de verantwoordelijkheid ervoor dragen.
  • Zet ouderejaarsleerlingen in als de eersteklassers beginnen.
  • Laat leerlingen je visitekaartje zijn op Open Dagen
lime_midden

Over Pieter

  • Wie
    • Pieter Klok
  • Wat
    • Directeur
  • Waar
    • Zuiderzeecollege Zaandam
  • Missie
    • “Een optimale ontwikkeling voor iedere leerling met als doel om gelukkig en succesvol te zijn in het leven en te genieten van het leren.”
roze_midden

Werken aan leerlingparticipatie

Werken aan gezondheid op school is effectiever als er een grote leerlingbetrokkenheid is. Het heeft een positieve invloed op de motivatie en de kennis van de leerlingen, hun vaardigheden en competenties. Ook wordt het vertrouwen om (gezondheids)problemen zelf aan te kunnen pakken vergroot.

Lees meer over leerlingparticipatie met de Gezonde School-aanpak

lime_midden

Over Peter

  • Wie
    • Peter Horn
  • Wat
    • Sectieleider Economie en Ondernemen
  • Waar
    • Zuiderzeecollege Zaandam
  • Missie
    • “Slagen in het leven doe je door te slagen op school.”
roze_midden

Werken aan welbevinden

Leerlingen die goed in hun vel zitten, met plezier naar school gaan en zich veilig voelen, presteren veel beter. Aandacht besteden aan het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen is dus belangrijk. De leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen en zijn beter voorbereid op hun toekomst.

Lees meer over werken aan Welbevinden met Gezonde School.

lime_midden

Over Dilara

  • Wie
    • Dilara Ongun
  • Wat
    • Vierdejaars leerling vmbo-kader, richting economie en ondernemen
  • Waar
    • Zuiderzeecollege Zaandam
  • Missie
    • “Een zorgeloos leven leiden.”
lichtblauw_midden

Over het Zuiderzeecollege

  • Aantal leerlingen:
    • 603
  • Aantal docenten:
    • 103
  • Gezonde School sinds:
    • 2019
  • Themacertificaten:
    • Welbevinden
  • Ook leuk:
    • Gezonde Schoolkantine
  • Plannen:
    • Themacertificaat Voeding behalen

Meer lezen over het Zuiderzeecollege

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.