Met kleuters naar de markt

Sanne de Vos, Marjan Zwart
CBS De Tamboerijn
Gorinchem

Met het thema ‘Restaurant’ laten de leerkrachten van  van De Tamboerijn in Gorinchem allerlei aspecten van gezonde voeding aan bod komen. Het marktbezoek is een groot leeravontuur. Van de weg ernaartoe tot het dragen van de eieren terug naar school.

lime_links

Over Sanne de Vos

  • Wat
    • Onderwijsassistent
  • Waar
    • De Tamboerijn, Gorinchem
  • Missie
    • “Een ‘eigen’ klas. Daarom doe ik naast mijn werk als onderwijsassistent een zelfstudie pabo.”

“Hoe langer we aan een thema werken, hoe meer ideeën er ontstaan bij de kinderen.” Dat blijft volgens de ervaren Marjan een mooi proces. “Je ziet dat er op verzoek van de groep steeds meer hoeken bij komen. Een restauranthoek bijvoorbeeld en later ook een keuken.

"Ze kunnen ‘lezen’ en tellen hoeveel tomaten of paprika’s ze nodig hebben."

In de keuken van het restaurant hangen inmiddels gezonde, kindvriendelijke recepten voor soep en spaghetti. Ze kunnen ‘lezen’ en tellen hoeveel tomaten of paprika’s ze nodig hebben. Vervolgens maken ze dat met speelgoed-groente na. Lekker roerend in de pan, zie je ze genieten.”

lime_rechts

Over Marjan Zwart

  • Wat
    • Leerkracht, groep 1/2
  • Waar
    • De Tamboerijn, Gorinchem
  • Missie
    • “Kleuters op een speelse manier mijn liefde voor biologische en verse groente bijbrengen. Maar dat betekent niet dat je nooit iets ongezonds mag eten. Een goede balans is belangrijk.”

Op je beurt wachten

Nog leuker is echt koken. Mét verse ingrediënten. Daarom besloten Marjan en Sanne naar de markt te gaan.Sanne: “Van tevoren hebben we met de kinderen besproken wat je allemaal op de markt kunt kopen. Veel kinderen zijn er ook weleens met hun ouders geweest, maar nu was het voor hun eigen soep. Dat levert vrolijke en enigszins gespannen gezichtjes op.

geel_links

Tips van Sanne en Marjan

  • Neem kleuters mee bij alles wat je doet en de vragen komen vanzelf.
  • Groente  kun je ook met een schaar knippen.
  • Vraag kinderen hoe ze dingen thuis eten of aanpakken. Je ontdekt nieuwe recepten.
  • Spreek duidelijke regels af en herhaal die onderweg.

Ontdekkend leren

“De weg ernaar toe kennen de meesten wel. We gaan er vaak op uit. Om te picknicken, of we lopen naar het strand”. Marjan legt uit dat de omgeving zich goed leent voor ontdekkend leren. “We hebben op school ook een eigen moestuin. Maar bij een bezoek aan de markt kun je leerdoelen als: ‘hoeveel heb je nodig’ en ‘wat kost groente’ aan bod laten komen. Onderweg herhalen we onze groepsregels, zoals op je beurt wachten.”

blauw_rechts

Over De Tamboerijn

  • Aantal leerlingen
    • 135
  • Aantal leerkrachten
    • 10
  • Gezonde school sinds
    • 2017
  • Themacertificaten
    • Sport en bewegen

Bananen mee en kaas proeven

Het marktbezoek is een groot leeravontuur, vindt Marjan. “Laat je kinderen eieren dragen, dan gaan ze daar allemaal anders mee om. De een gaat superlangzaam lopen, de ander vindt de verantwoordelijkheid te groot en geeft de tas snel aan een ander. En als het mis gaat? Dan gaan we met z’n allen terug om nieuwe eieren te kopen. Zo gaat dat nu eenmaal met kleuters. Met zo’n groepje kinderen op de markt, ben je verzekerd van iets extra’s. Van de groenteboer kregen we bananen mee voor in de klas en bij de kaasboer mochten de kinderen kaas proeven.”

roze_links

Voeding als gezondheidsthema

Door al in de kleuterklas te starten met het thema Voeding, maak je kinderen bekend met gezonde eetgewoontes. Daar hebben ze hun hele leven profijt van. Kinderen met een gezondere leefstijl presteren namelijk beter op school. En wie geleerd heeft gezonde keuzes te maken, loopt in de toekomst minder risico op gezondheidsproblemen. 

‘Dat lust ik niet’

Terug op school werden de groenten gewassen, gesneden en gekookt. Het resultaat was een heerlijk geurende bouillon, waar collega’s al snel op afkwamen. Door veel zelf te doen, brengen de leerkrachten de kleuters op een speelse manier het belang van gezonde voeding bij. “Veel kinderen zeggen al snel ‘dat lust ik niet’”, weet Sanne.

Door een groente te zien en te voelen raken ze toch nieuwsgierig naar de smaak
 

Nieuwsgierig naar de smaak

Sanne: “Door een groente te zien en te voelen raken ze toch nieuwsgierig naar de smaak. Ook via ons schoolfruit-project maken ze kennis met verschillende soorten fruit en groente. Anders dan de welbekende appels en peren. Venkel bijvoorbeeld, watermeloen en ananas. En bleekselderij zit er soms bij. Ze proberen het en achteraf vinden ze het vaak nog lekker ook.”

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.