Wereldtijd biedt leerlingen gelijke kansen

Susanne Suijkerbuijk
Kindcentrum
Sittard

“We willen leerlingen van Kindcentrum Sittard, een school in een kwetsbare wijk, laten zien dat er veel mogelijk is”, zegt Susanne Suijkerbuijk. Wereldtijd heeft impact op de leerlingen én op de wijk blijkt uit de betrokkenheid van de wijkbewoners.

In wereldtijd, drie extra uren per week, maken leerlingen kennis met allerlei buitenschoolse activiteiten, van tafeltennis tot natuurles. Susanne Suijkerbuijk doet dit samen met het hele team. "Uiteraard, want alleen ben ik nergens." Wereldtijd heeft ook impact op de wijk, want ook wijkbewoners zijn erbij betrokken. Veel mensen die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen, zijn als vrijwilliger betrokken. Net als mensen met een verstandelijke beperking.
 

"We willen graag dat zoveel mogelijk mensen meedoen."

“We willen graag dat zoveel mogelijk mensen meedoen”, aldus Susanne. “Ook ouderen die eenzaam zijn, maar ondanks verschillende oproepen is die doelgroep moeilijk te bereiken.” Naast Gezonde School-coördinator is Susanne ook brugfunctionaris. “In die rol verbind ik alle betrokkenen met elkaar: kinderen, ouders, leerkrachten, verenigingen, zzp’ers en wijkbewoners. 

Gelijke kansen

Kindcentrum Sittard is medio 2019 ontstaan uit een fusie van drie basisscholen.

"Elk kind moet hetzelfde aanbod krijgen."

Als Gezonde School werkt het kindcentrum aan een gezonde leefstijl van de leerlingen én aan gelijke kansen. “Elk kind moet hetzelfde aanbod krijgen”, zegt Susanne. “Dat geldt voor elke school en zeker als je, net als wij, middenin een kwetsbare wijk staat.”

 

Zelf kiezen

In de wereldtijduren krijgen de leerlingen de kans om uit te zoeken waar hun interesse ligt. Het aanbod is breed: van culinair lab, sport, natuur en theater tot muziek, wetenschap, geschiedenis, taal experience en techniek. “Toen we ermee startten, merkten we dat meisjes vaak kozen voor yoga en theater en jongens voor een vechtsport of techniek”, vertelt Susanne. “Om die eenzijdigheid te voorkomen, krijgt groep 1 tot en met 4 nu drie keer per week een activiteit aangereikt en mogen de leerlingen vanaf groep 5 zelf de activiteiten kiezen. Dat gebeurt steeds per blok van zes tot acht weken.”

Afbeelding
Les bij een boom

Diepgang

In eerste instantie werd de wereldtijd ingepast in de (verlengde) grote pauze. Al snel bleek dat de kinderen het buiten spelen met vriendjes misten. Nu krijgen ze verdeeld over de dag de extra uren: kleuters eind van de ochtend en de groepen 7 en 8 als laatste in de middag.

"Expertise maakt het verschil."

Susanne: “We hebben het eerst alleen met de inzet van vrijwilligers gedaan, maar de expertise maakt toch echt het verschil. Nu worden de uren ingevuld door sportverenigingen, sociale instellingen en zzp’ers, zoals een beeldend kunstenaars, een herborist en een leefstijlkok. Vrijwilligers helpen hen daarbij.”

Ontwikkelplek van de toekomst

Kindcentrum Sittard is als Ontwikkelplek van de Toekomst een van de vijfpilotscholen binnen de Onderwijs Alliantie van de rijksoverheid. Hierin werken publieke en private partijen samen om de ontwikkelkansen van kinderen in kwetsbare buurten te vergroten. Met wereldtijd sluit de school naadloos aan op het Gezonde School-concept. Voor de ouders was de verlengde schooldag volgens Susanne in het begin wel even spannend. “Als we met de kinderen van het schoolplein af waren geweest, kregen we dat terug. We hebben ervan geleerd dat we dit vooraf goed moeten communiceren.”

 

Zoektocht

Wat de externe betrokkenen betreft, was het een zoektocht. Inmiddels zit het programma bomvol. “Het leuke is dat er nu ook verbinding ontstaat tussen de zzp’ers. Onder hun leiding is de techniekgroep bezig met een vuurbak waarop de keukenbrigade kan koken, de natuurgroep maakt vogelhuisjes en een insectenhotel voor de moestuin.”

Vraagbaak

Met een fulltime coördinator heeft Kindcentrum Sittard in twee jaar tijd bergen verzet als Gezonde School. De komende tijd gaat de school de ouderbetrokkenheid verder ontwikkelen en uitdokteren hoe de kinderen het beste gevolgd kunnen worden in hun talent. De samenwerking met de Gezonde School-adviseur is daarin welkom. Dat was voor het kindcentrum tot voor kort Jorn van Harwegen van GGD Zuid-Limburg. “Een echte vraagbaak”, zegt Susanne.
 

"Het is fijn om een sparringspartner te hebben."

“Het is fijn om een sparringspartner te hebben. Jorn adviseerde ons over vignetaanvragen en subsidies, over nieuwe stappen die we willen zetten, en hij wees ons op aanpassingen in de wetgeving. Ook de nieuwsbrieven van Gezonde School zijn een bron van informatie en inspiratie. We hebben er alle vertrouwen in dat we met de nieuwe adviseur op deze voet verder gaan.”

Een gezondere generatie

“Kindcentrum Sittard is een schoolvoorbeeld van hoe een Gezonde School georganiseerd zou moeten zijn’, vindt Jorn van Harwegen. “Met een fulltime coördinator als Susanne kun je gezondheid echt onderdeel laten zijn van het curriculum. Wat mij betreft zou de overheid dit moeten reguleren en deels financieren. Het preventieve werk dat een Gezonde School-coördinator kan verrichten, levert op termijn zowel fysiek als mentaal een gezondere generatie op. Én het biedt elk kind gelijke kansen.”

 

lime_midden

Over Susanne

  • Wat
    • Gezonde School-coördinator en brugfunctionaris
  • Waar
    • Kindcentrum Sittard
  • Droom
    • Dat we alle kinderen gezond kunnen laten opgroeien, kansen kunnen geven en kunnen laten proeven aan alles wat hun toekomstdromen kan raken.
roze_midden

Werken aan Welbevinden

Pas wanneer leerlingen zich veilig voelen en lekker in hun vel zitten, zijn ze in staat om te leren. Aandacht voor hun sociaal-emotioneel welbevinden is dus belangrijk. Voor de leerling zelf, voor de sfeer in de klas en voor de school als geheel. Lees wat de Gezonde School-aanpak te bieden heeft.

geel_midden

Tips van Susanne

  • Ga na wat je school nodig heeft om de leeromgeving te vergroten.
  • Inventariseer met de leerlingen waarin ze willen groeien.
  • Bekijk of verenigingen en instanties kunnen bijdragen.
  • Onderzoek hoe je alles financieel kunt onderbouwen.
lime_midden

Over kindcentrum Sittard

  • Aantal leerlingen
    • 600
  • Aantal medewerkers
    • 70
  • Gezonde school sinds
    • 2011
  • Themacertificaten
    • Voeding
    • Welbevinden
    • Bewegen en sport is in aanvraag

Meer lezen over Kindcentrum Sittard

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.