Paarse Vrijdag op een christelijke school
Een van de subgroepen van Duo Penotti is de Gender & Sexuality Alliance (GSA) van het Corderius College. Docent Wilson Hoogers begeleidt de groep. Maar, zo zegt hij, hij laat de verantwoordelijkheid graag zoveel mogelijk bij de leerlingen.
Donderdagochtend, 8.20 uur. In lokaal b19 van het Corderius College druppelen zo’n tien leerlingen binnen. Ze zijn vroeg opgestaan om mee te praten bij de Gender & Sexuality Alliance (GSA) van de school. De leerlingen, tussen de twaalf en achttien jaar, maken plannen voor Paarse Vrijdag, de dag waarop scholieren zich in het paars steken uit solidariteit met LHBTI+ers. “We kunnen armbandjes in regenboogkleuren uitdelen,” stelt een meisje voor. “En er moet in de dagopening al aandacht voor de LHBTI+ers komen,” oppert iemand anders. Het thema van de dag moet Trots zijn, daar is de kerngroep het al snel over eens. Trots zijn op wie je bent, in de breedste zin van het woord.
Anders zijn
Wilson Hoogers, docent geschiedenis, is coördinator en gespreksleider van de GSA. “Ik ben aangehaakt toen de GSA opging in Duo Penotti. Als homoseksueel vind ik het belangrijk om ‘anders zijn’ bespreekbaar te maken.
'Mijn doel is dat ‘anders’ ‘normaal’ gaat worden.'
Mijn doel is dat ‘anders’ ‘normaal’ gaat worden. Ik ben nu het aanspreekpunt op school. Dat betekent dat er korte lijntjes zijn naar de collega’s, de directie en de conciërge: handig als er bijvoorbeeld iets gefinancierd moet worden. Maar de verantwoordelijkheid voor plannen en acties van de GSA wil ik zoveel mogelijk bij de leerlingen laten.”
Burgemeester
De GSA wil discriminatie op geaardheid bespreekbaar maken en leerlingen die met dit onderwerp worstelen een hart onder de riem te steken.
'De kerngroep komt iedere donderdag bij elkaar.'
De kerngroep komt iedere donderdag bij elkaar. “We praten over uiteenlopende thema’s en overleggen hoe we relevante onderwerpen onder de aandacht kunnen brengen op school. Soms ondernemen we iets: zo zijn we op Coming Out Day naar een ontbijtbijeenkomst geweest bij de burgemeester. Heel leuk. Nu focussen we op Paarse Vrijdag, straks in het voorjaar denken we na over de Pride Month in juni, een ander initiatief voor de emancipatie van LHBTI+ers.”
Voelsprieten
Voor het Corderius is een actieve GSA heel belangrijk, vertelt Wilson. “Veiligheid is een kernwaarde voor ons als christelijke school. Ook liefde is essentieel. ‘Heb uw naaste lief,’ staat er in de bijbel. Wij pleiten voor liefde voor iedereen die zich anders voelt.
'Op wie je ook valt, hier hoor je er altijd bij.'
En op wie je ook valt, hier hoor je er altijd bij.” De kracht van de GSA zijn de leerlingen, stelt hij. “Zij werken met hun voelsprieten. Zij horen van binnenuit of leerlingen op onze school zich veilig en geaccepteerd voelen. De betrokken leerlingen zijn erg enthousiast over hun deelname aan de GSA. Ze mogen de uren die ze eraan besteden inzetten als keuze-uur, maar ze hebben ook een sterke intrinsieke motivatie.”
In alle kleuren van de regenboog
Dat geldt ook voor Jelle, twaalf jaar oud. Wat meteen opvalt is zijn groene haarlok. “Eerst was mijn lok paars en hij is ook al roze geweest. Het liefst zou ik mijn hele haar in alle kleuren van de regenboog verven, maar dat mag niet van mijn ouders,” vertelt Jelle. “Ik zit bij de GSA omdat ik er zelf geen moeite mee heb om mij te uiten hoe ik dat wil. Of dat ik een beetje opval met mijn lok. Ik zou willen dat iedereen dat kan en durft. Zonder gepest of uitgelachen te worden. Daarom was ik blij dat mijn Meneer Hoogers tegen me zei: ‘Is dit soms wat voor jou?”
Proactief leden werven
Wilson legt uit: “Ja, ik werf proactief, maar andere keren komen leerlingen weer spontaan naar me toe. Over het algemeen zijn de reacties die de GSA krijgt heel positief.
'Over het algemeen zijn de reacties die de GSA krijgt heel positief.'
Wilson: “Een collega zei vorig jaar enthousiast, na afloop van Paarse Vrijdag: ‘Er is nog nooit zoveel aandacht geweest voor diversiteit op school.’ Ook de reacties van leerlingen en ouders zijn overwegend positief. Hartstikke leuk!”
Regenboogvlag
De kerngroep in lokaal b19 is vastbesloten ook dit jaar weer een bijzonder event van Paarse Vrijdag te maken.
'We maken van Paarse Vrijdag een bijzonder event.'
De school wordt mooi aangekleed, de regenboogvlag hangt uit. Over het programma wordt nog volop gebrainstormd. Helaas moest de geplande lezing van een voormalig activist van het COC, die zou komen vertellen over de positie van homoseksuelen in de jaren tachtig, vanwege corona gecanceld worden. Maar het gaat hoe dan ook een leuke en leerzame dag worden. Net als de anderen heeft Jelle er nu al zin in. En dat hij dan al vroeg zijn bed uit moet om de school te gaan versieren? Dat heeft hij er graag voor over!
Over Wilson
- Wie
- Wilson Hoogers
- Wat
- Docent geschiedenis, brugklasmentor en coördinator GSA
- Waar
- Corderius College in Amersfoort
- Missie
- “Een voorbeeld zijn. Ik ben homoseksueel en ik ben ook gewoon docent.”
Tips van Wilson
- Overleg met collega’s: wie heeft er affiniteit met dit onderwerp?
- Breng het onderwerp ter sprake in de klas.
- Nodig leerlingen uit om actief mee te denken.
- Geef leerlingen de kans zich in privacy op te geven.
Werken aan Relaties en seksualiteit met Gezonde School-aanpak
Relaties, seksualiteit diversiteit en genderdiversiteit: voor een veilig schoolklimaat en een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen is hier aandacht voor nodig. Hoe leerlingen hiermee omgaan is immers bepalend voor hun eigen vorming en die van anderen. Gezonde School kan hierbij ondersteunen.
Lees meer over werken aan het thema Relaties en seksualiteit
Over het Corderius College
- School
- Corderius College in Amersfoort
- Aantal leerlingen
- 1.746
- Aantal docenten
- 180
Het Corderius College maakt werk van leerlingparticipatie. De school heeft een werkgroep van leerlingen met verschillende achtergronden: Duo Penotti. Een van de subgroepen van Duo Penotti is de Gender & Sexuality Alliance (GSA). Ook organiseert de school een leerlingarena waar leerlingen vertellen en docenten luisteren. Verder geven oudere leerlingen aan het begin van het jaar les aan brugklassers.
Meer lezen over het Corderius College?
Lees ook 'Leerlingen geven les aan brugklassers'.
Lees ook 'Omgaan met discriminatie en uitsluiting'.
Stappenplan
Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.
Advies op maat
Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.