‘Betrek leerlingen actief bij streven naar inclusiviteit’

Marian van den Berge
Goois Lyceum
Bussum

“Er zijn nog altijd jongeren die zéggen dat inclusiviteit de norm is, maar in de praktijk wel met het woord ‘homo’ schelden.” Het ‘dragen’ van de thema’s relaties en seksualiteit door leerlingen ziet Marian van den Berge, docent maatschappijleer bij het Goois Lyceum in Bussum graag nog verder uitgebouwd worden.

Het Goois Lyceum besteedt het hele jaar door aandacht aan inclusiviteit op school, toegespitst op relaties en seksualiteit. Marian van den Berge, docent Maatschappijleer, is lid van de werkgroep Seksuele Gezondheid en legt uit waarom zij dit onderwerp zo belangrijk vindt: “Ik vind dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn op school. Daarom proberen we een veilige plek te creëren.”

 

Veilige omgeving

Een veilige omgeving is een voorwaarde voor leerlingen om gelukkig te zijn, te kunnen leren en om zich te kunnen verbinden met anderen”, vertelt Marian. “Als er geen basisvertrouwen en wederzijds respect is, dan kun je ook geen verbinding aangaan met anderen. Laat staan erover praten met elkaar. Het is daarom ongelofelijk belangrijk dat je als school inclusiviteit nastreeft.”

 

Verschillende activiteiten

Het creëren van een veilige plek en het bespreekbaar maken van relaties en seksualiteit, gebeurt op het Goois Lyceum op verschillende manieren. Marian: “Er zijn tal van mogelijkheden om deze onderwerpen bespreekbaar te maken. Tijdens de lessen maatschappijleer en biologie wordt aandacht geschonken aan dating, sexting, grooming en de rol van sociale media. Ook voor docenten is voorlichting door bijvoorbeeld het COC heel belangrijk, zodat ook zij weten wat er allemaal speelt. Daarnaast kun je denken aan theatervoorstellingen of filmavonden om de thema’s luchtig te bespreken.”

Afbeelding
Fotocollage

Jongeren ‘in control’

Marian vindt het belangrijk dat jongeren zelf een stem hebben als het gaat om dit soort activiteiten: “De thema’s seksualiteit en inclusiviteit gaan pas écht leven, als je leerlingen zelf onderdeel laat zijn van de discussie. Daarom proberen we alles bespreekbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan het wel of niet inrichten van een genderneutraal toilet. Wat vinden de leerlingen daarvan? Laat ze zelf aangeven wat ze belangrijk vinden en maak ze eigenaar van het proces. Dan wordt het veel beter beleefd dan wanneer alleen ik als docent het uitdraag.”

 

Mooie resultaten

De reacties op de activiteiten van de school rondom inclusiviteit zijn positief, van zowel leerlingen als van hun ouders. Marian: “Er zijn steeds meer leerlingen die openlijk over hun relatie en seksualiteit praten. Daarnaast vind ik het erg bijzonder dat we nu al tien mensen in onze GSA (Gender and Sexuality Alliance) hebben. Het is een enthousiaste werkgroep, daar ben ik erg blij mee. Tot slot ben ik er trots op dat Paarse Vrijdag echt een traditie is geworden. Het staat zelfs in onze jaaragenda. Dat komt mede doordat de leerlingen deze dag zelf helemaal ‘dragen’.”

 

Idealen

Het ‘dragen’ van de thema’s relaties en seksualiteit door leerlingen ziet Marian graag nog verder uitgebouwd worden: “Er zijn nog altijd jongeren die zéggen dat inclusiviteit de norm is, maar in de praktijk wel met het woord ‘homo’ schelden. Daar zijn dus nog stappen te zetten. Het is hierbij vooral belangrijk om naar elkaar te luisteren en daarbij op een respectvolle wijze het gesprek aan te gaan. Niet om elkaar te overtuigen, maar om ruimte te geven aan de mening van de ander en elkaar te respecteren. De maatschappij kan nóg verdraagzamer, dat is mijn ideaal.”

lime_midden

Over Marian

  • Wat
    • Docent Maatschappijleer
  • Waar
    • Goois Lyceum, Bussum
  • Missie
    • Een veilig schoolklimaat waarin alle jongeren gezien worden, zich goed kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen én durven zijn.

(Foto: Helen Hofman)

geel_midden

Tips van Marian

  • Geef voorlichting aan het personeel zodat docenten weten wat er speelt onder jongeren.
  • Laat iemand van de GGD en/of COC een presentatie geven over seksualiteit en inclusiviteit.
  • Betrek en enthousiasmeer jongeren bij activiteiten, zodat het thema breed gedragen wordt.
     
roze_midden

Werken aan thema Relaties en seksualiteit

Leerlingen in het voorgezet onderwijs ontdekken van alles over relaties en seksualiteit. Voor een veilig schoolklimaat en een gezonde ontwikkeling van leerlingen is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Lees hier hoe scholen met Gezonde School kunnen werken aan het thema Relaties en seksualiteit.

lime_midden

Over het Goois Lyceum

  • School: 
    • Het Goois Lyceum is een algemeen bijzonder lyceum voor voortgezet onderwijs en biedt havo, vwo, technasium en gymnasium.
  • Aantal leerlingen: 
    • 1.326
  • Aantal docenten:
    • 113
  • Maakt gebruik van:
    • RAD en stimuleringsregeling Relatie en seksualiteit
  • Themacertificaat:
    • In traject om officieel Gezonde School te worden

Lees verder over het Goois Lyceum

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.