Positieve Gezondheid past bij Gezonde School
“In de huidige gezondheidszorg staat vooral fysiek ongemak centraal”, legt trainer Positieve Gezondheid Saskia Idink uit. “We proberen mensen zo lang mogelijk in leven te houden. Onze studenten Gezondheidszorg en Welzijn, Sport en Beauty willen we een bredere kijk op gezondheid meegeven. Daarom heb ik met collega’s het keuzedeel Positieve Gezondheid ontwikkeld.”
ROC Midden Nederland is een Gezonde School met een grote ambitie: het meest vitale ROC worden. Om dat doel te bereiken heeft de school het gedachtegoed Positieve Gezondheid van Institute for Positive Health (IPH) omarmd. Saskia Idink werd tijdens een inspirerende bijeenkomst op het ROC over Positieve Gezondheid (door Machteld Huber) zo enthousiast, dat ze samen met collega’s een keuzedeel ontwikkelde. Inmiddels helpt ze ook andere ROC’s/mbo’s hierbij op weg.
Brede kijk
“Onze studenten willen we een bredere kijk op gezondheid meegeven.”
Bij Positieve Gezondheid staan zes dimensies centraal: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. “In de huidige gezondheidszorg staat vooral fysiek ongemak centraal. We proberen mensen zo lang mogelijk in leven te houden. Onze studenten Gezondheidszorg en Welzijn, Sport en Beauty willen we een bredere kijk op gezondheid meegeven door ze een keuzedeel Positieve Gezondheid aan te bieden. Ze beginnen de basismodule met de ‘Ik’ en vullen het voor deze methode kenmerkende spinnenweb in, waarbij ze per dimensie prijsgeven wat ze belangrijk vinden. Vervolgens gaan de studenten met elkaar in gesprek en helpen ze elkaar in de persoonlijke ontwikkeling. In de laatste fase begeleiden ze iemand in hun eigen werkveld.”
Eigen regie
In het keuzedeel leren de studenten het gedachtegoed kennen, eigen maken en toepassen. Eigen regie en een andere gespreksbenadering zijn de belangrijkste facetten, benadrukt Saskia. “We leiden de zorgverleners van de toekomst op. Zij moeten hun patiënten, cliënten en gasten in hun kracht zetten, geen adviezen opleggen. De cliënt moet zelf een verbeterwens formuleren. Afvallen, bijvoorbeeld, is geen doel op zich. Je wilt lekkerder in je vel zitten, dat is je doel. De hulpverlener helpt je te achterhalen wat je daarvoor nodig hebt. We noemen dit ook wel ‘het andere gesprek’. Vaak weten mensen zelf heel goed wat het beste voor hen is, ze hebben alleen een gesprekspartner nodig die hen helpt actie te ondernemen.”
“Je krijgt mensen in beweging door te weten waar ze blij van worden.”
Zingeving
Een mooi concreet voorbeeld van Positieve Gezondheid in de praktijk, zag Saskia laatst in een video. “De patiënt Laila heeft een ernstig ongeluk gehad en kan niet lopen. Ze gaat naar de fysiotherapeut, maar die vindt haar te weinig gemotiveerd om haar oefeningen te doen. Een oefentherapeut komt er in een ‘ander gesprek’ achter dat Laila graag danst en zo teleurgesteld is dat ze dat niet meer kan. Daar speelt zij op in door dansoefeningen te bedenken. Oefeningen waar de patiënt wél blij van wordt. Zingeving is één van de zes dimensies. Dat komt hier heel goed naar voren. Je krijgt mensen in beweging door te weten waar ze blij van worden.”
Effect meten
Afgelopen schooljaar hebben de eerste 8 studenten een certificaat Positieve Gezondheid behaald. Na de module bestaat het examen uit een gesprek en een reflectie-/verbeterverslag. Daarin laten studenten zien dat ze de tools en technieken binnen het gedachtegoed kunnen toepassen. Saskia is trots: “Studenten zijn enthousiast. Het is leuk om te horen dat ze hebben geleerd dat goed leren luisteren en niet zelf invullen voor een cliënt belangrijk is. Dat is precies waar het om draait.”
Onderzoekstas
“Positieve Gezondheid meten is nog steeds een uitdaging.”
Saskia: “Positieve Gezondheid meten is nog steeds een uitdaging En we doen nooit zomaar iets bij ROC Midden Nederland. Onze onderzoekscollega Britt van Bladel heeft daarom een speciale onderzoekstas ontwikkeld. Daarmee kan ze de impact van de module en de ervaringen met het onderwijs gaan onderzoeken. In de tas zitten voorwerpen en opdrachten die studenten kunnen helpen om over (positieve) gezondheid en hun ervaring met het onderwijs in gesprek te gaan. Via interviews met de studenten hopen we te ontdekken in hoeverre het hun kijk op gezondheid heeft veranderd.”
Subsidie
Naast de samenwerking met IPH is de samenwerking met andere ROC’s noemenswaardig, vindt Saskia. “We willen onze kennis delen met andere ROC’s omdat wij overtuigd zijn dat dit iedereen verder helpt in de maatschappij. De subsidie om de komende twee jaar met vijf andere ROC’s het keuzedeel door te ontwikkelen is goedgekeurd. Daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op!”
Over Saskia
- Wie
- Saskia Idink
- Wat
- Onderwijskundig projectleider/trainer Positieve Gezondheid
- Waar
- ROC Midden Nederland
- Missie
- “Mensen van jongs af aan in hun eigen kracht zetten. Eigenaarschap over onderwijs en gezondheid.”
Tips van Saskia
- Begin met mensen die net als jij enthousiast zijn.
- Bied binnen de organisatie trainingen aan om het gedachtegoed te begrijpen en toe te passen.
- Probeer te achterhalen waarom iemand niet mee wil en wat diegene nodig heeft om wél mee te doen.
Ook werken met de Gezonde School-aanpak?
ROC Midden Nederland is een Gezonde School. Met de Gezonde School-aanpak zorg je ervoor dat een gezonde leefstijl in het DNA van je school komt. Je maakt de stap van losse activiteiten naar een samenhangend beleid.
Lees meer over de Gezonde School-aanpak.
Over ROC Midden Nederland
- Aantal studenten
- 18.000
- Aantal medewerkers
- 1.750
- Themacertificaten
- Voeding
- Bewegen en Sport
Meer lezen over ROC Midden Nederland?
Lees ook 'Brede kijk op gezondheid in Vitaliteitslab'.
Lees ook 'Studenten met mobiel Vitaliteitslab de wijk in'.
Stappenplan
Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.
Advies op maat
Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.