Tips voor beter binnenklimaat
Directeur Marlies Vredenburg van De Helix is blij met het prettige binnenklimaat. “Zo’n aangename prettige werkomgeving gun ik echt iedereen.”
“Ik heb makkelijk praten met zo’n nieuw gebouw. Bij ons is het binnen altijd prettig leren en werken. Een tropenrooster hebben wij dan ook niet nodig. Kinderen willen als het bloedheet is, juist langer in de school blijven”, zegt directeur Marlies Vredenburg. “Ons gebouw heeft rondom en in het dak ramen. Hierdoor is het altijd lekker licht. Ouders hoor ik daar ook altijd enthousiast over zijn tijdens een rondleiding. En als het zonnetje te fel is, laten we de binnenzonwering zakken.” Bekijk het impressiefilmpje van De Helix:
Tips van Marlies
Directeur Marlies Vredenburg is blij met het nieuwe schoolgebouw. Ze heeft drie tips, ook voor scholen met een ouder gebouw:
1. Installeer CO2-melders in elk lokaal
“In elke klas hangt een CO2-melder. Die moeten zo rond de 800 aangeven. En je ziet pas hoe goed dat werkt, als er iets stuk is. Dat zagen wij onlangs toen we met een technisch mankement kampten. De meter tikte regelmatig de 1200 aan. Dan moet je echt meer luchten. Een collega kampte direct met migraineaanvallen. En een collega met astma merkte direct dat de luchtkwaliteit minder was. Gelukkig was het technische probleem snel verholpen. Daarna verdwenen ook heel snel de hoofdpijnklachten.”
2. Lucht regelmatig op het juiste moment
“In benauwde ruimtes waar veel mensen actief zijn, kun je je soms lamlendig voelen. Dat doet echt iets met je. Lucht je de ruimte regelmatig, dan blijft iedereen actiever. En als het koud is, hoeven de ramen echt niet altijd wagenwijd open. Kies het juiste moment. Zet bijvoorbeeld elke pauze de ramen en deuren open. Of als je met de kinderen naar gym gaat. Je begint daarna weer met frisse lucht aan de les.”
3. Schakel een expert in
“Laat je team inlichten door de GGD over wanneer je het beste kunt luchten en ventileren. Inschakelen van experts is heel belangrijk, ook voor ons nu we weer een deel gaan aanbouwen. Maar dat laat ik graag aan experts over. De architect, iemand van het bestuur en de gemeente weten daar veel meer vanaf. Ik vertrouw dat zij alles op elkaar laten aansluiten.”
Over Marlies
- Wie
- Marlies Vredenburg
- Wat
- Directeur
- Waar
- De Helix, Heerhugowaard
- Missie
- “Ik gun iedereen in het onderwijs zo’n prettige werkomgeving. Daar maak ik me hard voor.”
Werken aan Milieu en natuur
Een prettig binnenmilieu is van veel factoren afhankelijk. De luchtkwaliteit binnen en buiten speelt een rol, naast bijvoorbeeld de akoestiek, omgevingsgeluiden en daglicht. Aandacht besteden aan Milieu en natuur is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van leerlingen. Dat krijg je voor elkaar door te werken aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid. Laat het zien door het themacertificaat Milieu en natuur te behalen.
Werken aan (binnen)milieu en natuur met de Gezonde School-aanpak
Over De Helix
- School:
- Aantal leerlingen:
- 320
- Aantal medewerkers:
- 25
- Gezonde School sinds:
- 2016
- Themacertificaten:
- Voeding
- Welbevinden
- Plannen:
- “In de toekomst gaan we zeker verder kijken, naar Milieu en Natuur bijvoorbeeld.”
Meer lezen over De Helix?
Stappenplan
Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.
Advies op maat
Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.