Eén groen schoolplein voor twee scholen
Een droom gaat in vervulling als in januari de eerste schop in de grond gaat. De pleinen van openbare basisschool De Albatros, christelijke basisschool De Fontein en SDK Kinderopvang worden dan getransformeerd tot een gezamenlijk speel- en ontdekkingsparadijs van maar liefst 6.340 vierkante meter. “De kinderen gingen helemaal los op het ontwerp”, vertelt Suzanne van Burik, directeur van De Albatros.
Twee jaar geleden stonden de directeuren van de twee basisscholen aan de basis van het ambitieuze plan. Suzanne was toen net aangesteld, evenals haar collega-directeur van De Fontein, Gertine Hazelaar. “Voorheen was er geen contact tussen onze scholen”, zegt Suzanne. “Het was ‘wij’ tegen ‘zij’. Tussen de schoolpleinen stond zelfs een groot hek.
"De cultuurverschillen bleken helemaal niet zo groot."
Toen beide gebouwen werden gerenoveerd, moesten ook de stenen, kale pleinen eraan geloven. Die nodigden niet uit tot spelen. Vanwege de renovatie werden de hekken verwijderd en niemand miste ze. Eigenlijk was het wel prettig zo. De cultuurverschillen tussen de scholen bleken helemaal niet zo groot als we vroeger dachten. De leerkrachten van beide scholen willen gewoon het beste voor de kinderen.”
Veilig, groen en uitdagend
De directeuren staken de koppen bij elkaar. Zo ontstond het idee om de buitenomgeving rondom de scholen in te richten tot één veilig, groen en uitdagend plein voor alle leerlingen én een ontmoetingsplek voor kinderen en ouders uit de buurt. Suzanne: “We gingen in gesprek met de schoolpleinarchitecten Donny en Mariska van ontwerpbureau RIS. Ook het team van SDK Kinderopvang was enthousiast en wilde graag meedoen. Een peuterspeelzaal heeft natuurlijk andere veiligheidsregels dan een basisschool en daarom krijgt SDK Kinderopvang wel een hekje.” De vergaderingen over het plan waren afwisselend in een van de twee schoolgebouwen. Iedereen die wilde meepraten, haakte aan. “Zo hebben we eigenlijk alles aangepakt. We wisten niet waar we aan begonnen, we deden het gewoon.”
Verder fantaseren
Aan het begin van het traject mochten de leerlingen hun droomplein tekenen. Suzanne: “Daar kwamen al leuke ideeën uit, zoals een boomhut en klim- en klautertoestellen. Ook wilden ze het voetbalveld behouden. Een afvaardiging van leerlingen en leerkrachten van beide scholen ging verder fantaseren, onder de enthousiaste begeleiding van Bureau RIS. Wat zou je allemaal willen en wat kan er nog meer?”
Dieren
De kinderen wilden sluip- en kruip-door-weggetjes, chillzones en een timmerbouwplaats. Die wensen worden allemaal vervuld. Een vijver komt er niet, in verband met de veiligheid, maar wadi’s zijn een mooi alternatief. Dat zijn lager gelegen stukjes grond waar het regenwater langzaam in de bodem weg kan zaken.
"De ideeën voor het plein sluiten aan op de Gezonde School-aanpak."
De kinderen wilden ook graag dieren op het plein, maar dat is helaas niet haalbaar. Wel komen er een moestuin en een plantenkas, zodat kinderen leren dat spinazie niet uit de diepvries komt. De ideeën voor het plein sluiten aan op de Gezonde School-aanpak: veel bewegen, gezond eten en een prettig leefklimaat.
Gelukkige kinderen
Suzanne merkte dat de leerkrachten aanvankelijk wel beren op de weg zagen, met name wat betreft veiligheid. “We hebben veel met elkaar gesproken over buitenspelen. Moet alles beheersbaar zijn? Mogen kinderen vies worden? Vroeger moesten ze op de tegels blijven spelen, maar er ontstaat nu al een ander soort spel als ze bijvoorbeeld met takken door de modder sjouwen. Daar worden kinderen gelukkiger van. Dat zien onze leerkrachten gelukkig ook.”
Ouders betrekken
Het was de bedoeling dat ouders ook zouden meedenken over de inrichting van het plein, maar dat was lastig met de beperkingen in coronatijd. Suzanne: “Veel ouders in onze wijk zijn digitaal niet zo vaardig, daarom was het moeilijk om hen online te ontmoeten. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik de ouders meer bij het proces betrekken. Zij hebben ook waardevolle ideeën over het buitenspelen van hun kinderen.”
Kindertuin Ketelbinkie
Het gezamenlijke plein gaat Kindertuin Ketelbinkie heten, een passende naam voor een speelterrein dat middenin de Zeeheldenbuurt ligt. Ook na schooltijd kunnen kinderen en ouders hier straks terecht, tijdens de uren dat de kinderopvang open is. Buurtbewoners hebben al aangeboden om het plein in weekends en vakanties te openen en af te sluiten, zodat het volop kan worden gebruikt. Suzanne: “We hebben al bedacht om een grote scheepsbel te luiden als de poorten open- en dichtgaan.”
Over Suzanne
- Wie
- Suzanne van Burik
- Wat
- Directeur sinds januari 2019
- Waar
- Basisschool De Albatros in Dordrecht
- Missie
- De kinderen uit de wijk moeten het beste onderwijs krijgen en een plek waar ze veilig kunnen opgroeien. Kindertuin Ketelbinkie is daar een onderdeel van.
Tips van Suzanne
- Ga op zoek naar fondsen. Er is meer mogelijk dan je denkt.
- Zorg dat je plan in de publiciteit komt. Dan willen meer mensen sponsoren.
- Maak de gemeente enthousiast voor je plan. Dan gaan er veel deuren open.
Gezonde School-aanpak
Groen is gezond! Vergroening van schoolpleinen kan bijdragen aan het herstel van stress en een beter mentaal welbevinden van leerlingen. Daarnaast hebben groene schoolpleinen een positieve invloed op welzijn en cognitieve prestaties.
Lees meer over werken aan een groen schoolplein met de Gezonde School-aanpak.
Over De Albatros
- Aantal leerlingen:
- 165
- Aantal docenten:
- 12 leerkrachten, 6 onderwijsassistenten, 1 ib’er en 1 directeur
- Themacertificaten:
- Bewegen en sport en Voeding
Meer lezen over De Albatros?
Stappenplan
Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.
Advies op maat
Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.