Weerbare leerlingen met lessen relaties en seksualiteit

Irma Beijk / Elsbeth Reitzema
Parkschool Delft / Rutgers

Veilig internet gebruiken, wensen en grenzen: expert Elsbeth Reitzema van Rutgers en schoolleider Irma Beijk leggen uit waarom relationele en seksuele vorming al op de basisschool nodig is. “Je maakt kinderen weerbaar en zorgt dat ze terecht kunnen met hun vragen, twijfels, onzekerheden of problemen.

Elsbeth en Irma onderstrepen allebei het belang van vroegtijdige aandacht voor relationele en seksuele vorming. “Kinderen zijn nieuwsgierig en stellen veel vragen”, vertelt Elsbeth. “De school is een plek waar zij veel tijd doorbrengen. Daar maken zij nieuwe vrienden en leren ze hoe ze omgaan met elkaar. De school is dus een belangrijke plek voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom heeft de school, naast de ouders, ook een taak in relationele en seksuele vorming en om een veilige omgeving te creëren, waar kinderen gezond op kunnen groeien”, legt Elsbeth uit.

 

“In iedere klas is er een berichtenbox voor vragen”

 

Erover praten werkt goed

 “Kinderen vinden het ook heel fijn om erover te praten”, vertelt Irma. “Als het onderwerp in de klas gaat spelen, pakken we dat op een heel open en vrije manier aan. We merken wel dat naarmate kinderen ouder worden, ze terughoudender worden om erover te spreken. Daarom is er in iedere klas een berichtenbox waar ze vragen achter kunnen laten, anoniem of niet. Ook is er altijd de optie om dingen privé met de docent te bespreken. Dat werkt echt ontzettend goed.”

Ook leerlingen weerbaar maken?

Afbeelding
Decoratieve foto van drie leerlingen die met elkaar praten. Een van de leerlingen draagt een tas met het logo van Gezonde School erop

Met de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit geef je relationele en seksuele vorming een boost. Van 4 maart tot en met 15 april kun je de regeling aanvragen bij Gezonde School.

Naar de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit

Week van de Lentekriebels

Veel scholen gebruiken de jaarlijkse Week van de Lentekriebels om extra aandacht te besteden aan relaties en seksualiteit. Elsbeth legt uit hoe deze week is bedoeld: “De projectweek helpt om relationele en seksuele vorming een plek te geven in het schoolplan en zorgt ervoor dat scholen structureel in groep 1 tot en met 8 lesgeven over relaties, seksualiteit en weerbaarheid.”  

Voor de Week van de Lentekriebels zijn er gratis speciale lespakketten beschikbaar. De inhoud van de lessen over relaties en seksualiteit is nauwkeurig afgestemd op de leeftijd en ontwikkeling van leerlingen. Het doel is om leerlingen te voorzien van betrouwbare kennis en vaardigheden, zodat ze verantwoorde en gezonde keuzes kunnen maken. “Leerlingen leren hierdoor hun wensen en grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren. Je maakt kinderen weerbaar en zorgt dat ze terecht kunnen met hun vragen, twijfels, onzekerheden of problemen”, vertelt Elsbeth.

 

“Leerlingen leren hun wensen en grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren

 

Relationele en seksuele vorming vormgeven

Ook buiten de Week van de Lentekriebels zijn er allerlei handvatten en lespakketten beschikbaar waar scholen uit kunnen kiezen voor structurele aandacht voor relaties en seksualiteit, bijvoorbeeld via Gezonde School. Elsbeth geeft aan dat scholen veel vrijheid hebben in wat ze behandelen. Wel is elke basisschool verplicht om relationele seksuele vorming te geven. “Welk lesmateriaal hiervoor gebruikt wordt bepaalt een school zelf. En wat een leraar precies in de les behandelt, verschilt dus per school en per klas.”

 

Aansluiten bij de ontwikkeling van leerlingen

Op de Parkschool in Delft sluiten ze door het jaar heen aan bij de nieuwsgierigheid en ontwikkelingsfase van de leerlingen. “De onderwerpen komen bij ons in de klas op natuurlijke wijze aan bod. Bijvoorbeeld bij de kleuters als er een broertje of zusje wordt geboren”, vertelt Irma. “Dan hebben wij daar een thema- en kringgesprek over.”

 

Thuisfront betrekken

Het helpt om ouders en verzorgers te informeren over lessen die gegeven worden, zodat ze voorbereid zijn op vragen of gespreksonderwerpen. Irma benoemt ook al bij de inschrijving van een leerling dat Parkschool een Gezonde School is en dat de school het themacertificaat Relaties en seksualiteit heeft behaald. Ouders kunnen dan zelf bepalen of dat past bij hun wensen. “We maken bewuste keuzes, doen dit in overleg met de ouders en geven hen ook voorlichting. Door het actief benaderen van dit onderwerp en het certificaat merken we een heel positieve verandering. Er is veel meer bewustzijn”, vertelt Irma. “Bij ouders én in de klas.”

Over Irma Beijk

Afbeelding
Portretfoto van Irma Beijk

Irma Beijk is integraal schoolleider en al meerdere jaren Gezonde School-coördinator van de Parkschool Delft. Met Irma aan de leiding heeft de school het themacerfticaat Relaties en seksualiteit behaald.

lime_midden

Over de school

  • School:
    • Parkschool Delft
  • Themacertificaten:
    • Relaties en seksualiteit
    • Voeding
    • Bewegen en sport
    • Welbevinden

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.