Hoe betrek je ouders bij mediawijsheid?

Liesbeth van den Broek & Marjolein Smit
Oosterlicht College
Vianen

De ouderraad van het Oosterlicht College in Vianen heeft een ouderavond over mediawijsheid georganiseerd met PlayBack. “Alle ouders deden enthousiast mee”, vertelt Marjolein Smit, lid van de ouderraad. Directeur Liesbeth van den Broek vond de avond zo geslaagd dat ze ook voorstellingen wil boeken voor docenten en leerlingen.

Vijf brandende vragen over de voorstelling

Marjolein Smit is lid van de ouderraad. Liesbeth van den Broek is directeur van het Oosterlicht in Vianen. Zij beantwoorden vijf brandende vragen over de voorstelling Log In van Playback.

 

1. Wat moet ik me voorstellen bij interactief theater over mediawijsheid?

Marjolein: “Elk jaar organiseert de ouderraad een bijeenkomst voor ouders over een bepaald thema. Eén van de leden had de theatervoorstelling 'Log In' van Playback, die gaat over mobiel telefoongebruik, gamen en sexting, een keer meegemaakt op een andere school en was er enthousiast over. Daarom hebben wij de voorstelling ook naar onze school gehaald. De avond was nét nadat er nieuwe coronamaatregelen waren aangekondigd. Daardoor was de animo niet zo groot, er kwamen ongeveer dertig ouders op af. Dat maakte het ook leuk, want er was veel ruimte voor interactie.”

Liesbeth: “Ouders werden meegenomen in het digitale leven van hun kinderen. Op het podium zaten acteurs die, heel knap, de rol van pubers speelden. Het was bijna echt! De spelleidster had een belangrijke rol. Zij zorgde ervoor dat niemand zich stilhield. Ouders reageerden op herkenbare situaties en sommigen werden uitgenodigd om situaties op het podium uit te spelen met de ‘pubers’.”

2. Hoe vonden jullie de voorstelling?

Marjolein: “De avond gaf me handvatten om met mijn eigen puberdochter om te gaan. Ik moet meegaan met de tijd en niet blijven hangen in hoe het vroeger was en wat ik zelf heb geleerd. Dus niet iets keihard verbieden, omdat ik er zelf te weinig vanaf weet. De nagespeelde situaties waren heel realistisch. Soms voelde ik zelf irritaties bij pubergedrag dat ik op het podium zag. Indrukwekkend vond ik de reactie van één van de moeders. De scene ging over problemen van een dochter met haar vriendinnengroepje. Deze moeder reageerde heel empathisch. Ze vergat de omgeving en steunde haar zogenaamde dochter met heel haar gevoel.”

Liesbeth: “Ik ging ook nadenken over hoe ik zelf zou reageren in zo’n situatie. Natuurlijk had ik dit meisje getroost, maar daarna was ik waarschijnlijk snel doorgegaan met het normale leven. Ik realiseerde me dat het goed is om wat meer tijd te nemen. Ik heb die avond veel manieren gezien waarop je kunt reageren op gedrag. Een vader deed dat met veel humor. Dat was goed, maar het is belangrijk dat je een manier zoekt die bij jou past. Thuis vertelde ik mijn kinderen van 17 en 18 jaar over een situatie uit de voorstelling. Die ging over het doorsturen van seksueel getinte filmpjes. Ik vroeg hoe zij daarmee zouden omgaan. Mijn zoon zei dat hij zo’n filmpje ook zou bekijken en misschien wel zou doorsturen. Dat had ik niet verwacht en het voelde als een koude douche. Maar… hoe pijnlijk het onderwerp ook is, ga erover in gesprek! Vraag waarom je kind iets doet en leg uit wat de gevolgen kunnen zijn.”

Afbeelding
Scène uit theatervoorstelling

3. Wat vinden jullie van interactief theater?

Marjolein: “Deze werkvorm is levendiger dan een gewone presentatie. Iedereen doet actief mee. Via rollenspellen kijk je op een andere manier naar pubergedrag dan je gewend bent.”

Liesbeth: “Zo’n voorstelling is een goede manier om ouders te binden aan onze school en kennis te vergroten. Mediawijsheid is nog steeds een ‘hot topic’. Misschien kunnen we de ouderavond nog een keer organiseren, voor meer ouders. Ik zou ook voorstellingen voor docenten en voor leerlingen naar school willen halen, ook over andere thema’s. Leerlingen kunnen dan oefenen met reacties op allerlei situaties. Als pedagogen kunnen wij op een voorstelling teruggrijpen als er iets misgaat.”

4. Heeft de voorstelling bijdragen aan gedragsverandering bij ouders en leerlingen?

Marjolein: “De voorstelling liet zien dat je met jouw gedrag invloed kunt hebben op de leefstijl van je kind. Of de avond echt heeft bijgedragen aan gedragsverandering, weet ik niet. De ouders waren in ieder geval wel enthousiast na afloop.”

Liesbeth: “Gedragsverandering is moeilijk te meten in het voortgezet onderwijs. Het is jammer dat we ouders weinig spreken na zo’n activiteit, want ik had graag meer feedback gehad. Daarom is het belangrijk dat PlayBack door Gezonde School wordt aangeraden. We halen niet zomaar iemand de school binnen die wat vertelt over mediawijsheid.”

5. Waarom is ouderbetrokkenheid zo belangrijk?

Marjolein: “Ik zit nu vierenhalf jaar bij de ouderraad en vind het niet meer dan normaal om betrokken te zijn bij het onderwijs van mijn dochter. Ik wil weten wat er op school gebeurt en wat zij leert. Dan kan ik daar thuis op inspelen.”

Liesbeth: “Toch is ouderbetrokkenheid niet vanzelfsprekend. We zien bijvoorbeeld altijd dezelfde ouders bij ouderavonden en dat is een grote zorg. Support vanuit thuis is belangrijk voor het leerproces en de geestelijke ontwikkeling van het kind. Sommige ouders hebben geen idee wat hun kind doet. Dan is het voor het kind moeilijk om succesvol te zijn. Juist voor een thema als mediawijsheid kunnen we niet zonder ouders. Kennis overdragen kunnen wij goed, maar gedragsverandering is een tweede. Daar hebben ouders en school elkaar voor nodig.”

lime_midden

Over Marjolein

  • Wie
    • Marjolein Smit
  • Wat
    • Lid van de ouderraad
  • Waar
    • Oosterlicht College in Vianen
  • Droom
    • Dat meer ouders betrokkenheid op school laten zien, bijvoorbeeld in een ouderraad. Dat is belangrijk voor het welzijn van hun eigen kinderen.

Tips van Marjolein

  • Gebruik verschillende kanalen om een ouderavond onder de aandacht te brengen. Een e-mail is niet genoeg, want niet alle ouders lezen hun mails. Zet ook sociale media in.

  • Stimuleer ouders om na de ouderavond met hun kind in gesprek te gaan over het thema van de bijeenkomst.
geel_midden

Over Liesbeth

  • Wie
    • Liesbeth van den Broek
  • Wat
    • Directeur
  • Waar
    • Oosterlicht College in Vianen
  • Droom
    • Dat we onze leerlingen niet alleen een diploma meegeven, maar ook bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daar willen we samen met hun ouders aan werken.

Tips van Liesbeth

  • Ga gesprekken over mobiel telefoongebruik meteen aan als je kind zijn eerste mobieltje krijgt. Praat er op een zo normaal mogelijke manier over, gewoon aan tafel.
  • Benoem heikele onderwerpen en draai er niet omheen. Zeg bijvoorbeeld dat je snapt dat je kind weleens naaktfoto’s van zichzelf maakt. Leg uit wat er kan gebeuren als het die foto’s verspreidt.
lichtblauw_midden

Over de voorstelling 'Log In'

Tijdens de voorstelling Log In van theatergroep PlayBack nemen ouders een kijkje in het digitale leven van jongeren. De continue online interactie heeft invloed op het zelfbeeld van jongeren en hun welzijn. Bij het leren omgaan met digitale media spelen ouders een grotere rol dan vaak wordt gedacht. Log In geeft ouders inzicht in hoe ze internetgebruik en sociale media een plek kunnen geven in de dagelijkse opvoeding.

Lees meer over de voorstelling 'Log In' op de website van theatergroep Playback.

Of bekijk de video van een ouderavond van PlayBack.

lime_midden

Over het Oosterlicht College

  • School
  • Aantal leerlingen
    • 830
  • Aantal docenten
    • 75
  • Plannen
    • Burgerschapsonderwijs verder implementeren in alle vakken op school.

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.