Koken met meester Mitchell

Mitchell Keizerweerd
Odyssee
Almere

Op Odyssee in Almere loopt een heuse kok rond. Meester Mitchell besteedt daar elke dag twee uur aan lessen over gezonde voeding. Zowel kinderen als hun ouders zijn enthousiast.

“Meester Mitchell, wanneer zijn wij aan de beurt?” Als Mitchell Keizerweerd door de gangen van Odyssee loopt, waar hij sinds twee jaar werkt als onderwijsassistent, spreken de kinderen hem voortdurend aan. “Ik lijk wel een celebrity,” lacht hij. “Zo voelt het wel een beetje. Ik deel nog net geen handtekeningen uit.”
 

Gezonde voeding

Zijn populariteit bij de kinderen heeft hij te danken aan – verrassend genoeg – gezonde voeding. Elke dag van tien tot twaalf ontvangt hij een groepje kinderen in zijn kooklokaal.

'Alle leerlingen komen één keer in de week bij Mitchell langs.'

Van de kleuters tot groep 8, alle leerlingen komen één keer in de week bij Mitchell langs. “Ik heb een heel rooster.” Niet alleen de kinderen zijn blij met de lessen van Mitchell, zijn collega’s zijn dat ook. “Ik werk met groepjes van ongeveer twaalf kinderen. De leerkracht kan dan iets anders doen met de overgebleven kinderen uit die groep, bijvoorbeeld een verlengde instructie geven.”

Afbeelding
Mandarijnen in doos

Smaaklessen

In de twee uurtjes bouwt hij een programma rondom de Smaaklessen, een Gezonde School-activiteit, van die week.

'Ik bouw een programma rondom de Smaaklessen.'

“Eerst geef ik een korte introductie en maak ik een mindmap met ze. Bijvoorbeeld: welke groente- en fruitsoorten zijn er allemaal? Wat is het verschil tussen groente en fruit? En wat hebben ze gemeen? Daarna gaan we onze eigen moestuin in, of naar de supermarkt om te halen wat we nodig hebben om bijvoorbeeld een smoothie of een fruitsalade te maken. In mijn lessen gebruik ik het gratis EU-schoolfruit waar we voor zijn ingeloot.”
 

Rekenen en taal

“Ik doe altijd alsof ik heel dom ben,” licht Mitchell zijn aanpak toe. “Ik haal alle informatie uit de kinderen.

'Ik geef pas ondersteuning als het nodig is.'

Ik geef pas ondersteuning als het nodig is.” Zo leren de kinderen op een leuke manier van alles over gezonde voeding; van de basishygiëne in de keuken tot aan hoe je je gedraagt in een restaurant. “Tegelijkertijd zijn ze bezig met zowel rekenen als taal,” zegt Mitchell. “Hoeveel heb je nodig? Wat is een eetlepel? Wat is een snufje? Wat is een mespuntje?”

Afbeelding
Afrekenen bij de kassa

Bewust maken

“Een van de Smaaklessen heet ‘van zaadje tot eten’,” vertelt Mitchell. Dan ga ik met de kinderen naar onze moestuin. Wat gebeurt er nou met zo’n zaadje? Voel maar eens met je handen in de aarde. Hoe plant je nou een zaadje? Wanneer in het jaar?” Weer een andere keer bekijkt hij samen met de kinderen hun lunchpakketje. “Wat heb je bij je? Waar hoort dat in de schijf van vijf? Ik ga echt het gesprek met ze aan, maak ze bewust van wat ze eten.”
 

Compliment

Het grootste compliment dat Mitchell kan krijgen, is als kinderen hem vragen om het recept van wat ze die dag hebben gemaakt. “Dan willen ze het thuis ook met hun ouders maken. Dat gebeurt regelmatig, ze pakken het echt op.” En een van de ouders bedankte hem laatst nog hartelijk omdat haar kind thuis ineens wilde koken. “Dat doet me echt goed, daar doe je het voor.”

roze_midden

Levensecht leren

De lessen van meester Mitchell passen perfect bij het concept van Odyssee: levensecht leren. Laatst nog maakte hij met een groepje kinderen gezonde aardbeienspread. Eerst liet hij het recept aan de kinderen zien.

“Ik heb hier een papiertje, hoe heet dit?”
“Een stappenplan!”
“Ja, het is een stappenplan, maar het heeft een naam.”
“Een recept!”
“Ja, dit is een recept. Wat zie je dan precies op het recept?”
“Oh ja, gram, gram, gram. Milliliter!”
“Maar hoe moet ik dat allemaal afwegen? Hoe ga ik dat doen, met wat?”
“Met een weegschaal!”
“Ja, met een weegschaal! Wat doet een weegschaal, hoe ziet dat eruit? Wat staat er dan? Ga maar wegen.”
“En milliter hoe ga ik dat doen?”
“Met een liniaal?”
“Nee, niet met een liniaal.”
“Met een maatbeker.
“Wat is een maatbeker, wat zie je staan op de maatbeker? Probeer het maar.”

lime_midden

Over Mitchell

  • Wie:
    • Mitchell Keizerweerd
  • Wat:
    • Onderwijsassistent
  • Waar:
    • Odyssee Almere
  • Trots op:
    • Dat ik alle kinderen op Odyssee op een leuke, betekenisvolle manier gezond leer koken en bakken.
  • Droom:
    • Dat meer scholen zich aansluiten bij Gezonde School.
geel_midden

Tips van Mitchell

  • Volg niet klakkeloos de Smaaklessen, maar pas ze aan naar je eigen inzichten.
  • Gebruik ook eens een uitzending van Schooltv om een thema te verdiepen.
roze_midden

Smaaklessen: een Gezonde School-activiteit

In het lespakket ‘Smaaklessen’ gaan kinderen met proefjes en testjes aan de slag met gezond en lekker eten. Proeven, ruiken, horen, voelen en kijken: met al hun zintuigen verkennen leerlingen het dagelijkse eten. De onderwerpen die aan bod komen zijn opgedeeld in vijf pijlers: smaak, gezondheid, voedselproductie, consumentenvaardigheden en koken. Mitchell verzorgt de Smaaklessen op Odyssee.
Lees meer over Smaaklessen

lime_midden

Over Odyssee

  • Aantal Leerlingen:
    • 185
  • Aantal medewerkers:
    • 20
  • Gezonde School sinds:
    • 2017
  • Themacertificaten:
    • Voeding, Relaties en Seksualiteit
  • Bezig met:
    • Roken, alcohol- en drugspreventie

Meer lezen over Odyssee?

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.