Hoe motiveer je je collega's?
Op het Deltion College krijgen collega’s geen extra uren voor het werken aan Gezonde School. Collega’s bij wie het thema past, pakken het op. Dit gebeurt in werkgroepen die hun taken bijhouden op digitale borden. Zo valt de Gezonde School-aanpak nooit stil.
Esther Post is al ruim tien jaar betrokken bij de Gezonde School-aanpak op het Deltion College. Inmiddels is ze Gezonde School-coördinator en weet ze hoe je de juiste mensen erbij betrekt. Esther: “Het is belangrijk om actief op zoek te gaan naar gemene delers. Wie houdt zich nog meer bezig met onderwerp X of zou daar vanuit zijn functie iets mee moeten? Vervolgens ga je met die collega’s in gesprek om te kijken of dat klopt.”
Geen uren
Esther vertelt dat het bij haar op school niet gebruikelijk is dat collega’s specifieke uren krijgen voor het oppakken van zaken rondom Gezonde School: “Vaak passen de taken goed binnen de huidige functie. Neem mijn collega die verantwoordelijk is voor het aanbod van de schoolkantine. Zij is de aangewezen persoon om mee in gesprek te gaan over gezondere voeding in de kantine. Dat past heel goed binnen haar functie. De vragenlijst van Gezonde School kan de afdeling ook verder helpen. Wellicht biedt het haar handvatten of inspiratie om verbeteringen door te voeren en tegelijkertijd te werken aan een gezonder aanbod in de schoolkantine. Zo vlieg je het samen aan.”
Eigenaarschap stimuleren
Als je betrokken collega’s gevonden hebt, is eigenaarschap de volgende stap. “Het is belangrijk dat de Gezonde School-coördinator zich niet als enige eigenaar voelt van de Gezonde School-thema’s”, zegt Esther. “Hoe je collega’s zo ver krijgt verschilt per persoon. Collega’s die langer betrokken zijn, voelen zich vaak eigenaar van het proces en zetten zelf stappen voor verbeteringen. Dat kost tijd.” Volgens Esther is het essentieel dat je als Gezonde School-coördinator anderen de ruimte geeft om dat eigenaarschap te pakken. Esther: “Mijn collega van facilitair is daar een mooi voorbeeld van. Zij vult de vragenlijst samen in met iemand van sport en een leefstijladviseur. Zo is daar een klein groepje ontstaan dat zich richt op het thema Voeding. Zij tonen initiatief en haken mij aan als er vragen zijn of als ik weer de verbinding kan leggen met anderen.”
Gezonde School geborgd
Met eigenaarschap komt volgens Esther ook borging: “Op een gegeven moment heeft een collega het Gezonde School-thema zich zo eigen gemaakt, omdat ze zich ontfermt over vrijwel alles wat te maken heeft met het certificaat. Dat past dan beter bij haar dan bij mij of een andere collega die er verder vanaf staat. Het is dan geborgd.”
Projectgroepen
Wietske: “Waardevol voor mij zijn de verschillende projectgroepen op het Deltion College in combinatie met een coördinator als Esther die de verbinding legt tussen collega’s op school en Gezonde School. Een goede coördinator maakt mijn werk makkelijker, want ik loop natuurlijk niet dagelijks rond op die school. Als ik een project heb waarvan ik vermoed dat het goed past, stuur ik het door naar Esther. Een voorbeeld is een project om jongeren te stimuleren meer te fietsen in Zwolle. Esther kan vervolgens bepalen of iets past en het vervolgens gerichter uitzetten op school. Zo helpen we elkaar verder.”
Personeelswisselingen
De continuïteit waarborgen is uitdagend. Inmiddels hebben ze de uitdagingen die gepaard gaan met personeelswisselingen goed op de rit. Esther: “Wij werken met werkgroepen. Daarmee voorkom je dat er één iemand verantwoordelijk is. De kennis over een thema ligt dus ook nooit bij één persoon. Als een collega vertrekt, vraag ik ook altijd of er al een opvolger is die bijgepraat kan worden over de stand van zaken.” Zo voorkom je dat het stilvalt.
Digitale tool
Ook de digitale tool waar de school mee werkt helpt bij het waarborgen van de continuïteit. Esther: “Alles wordt bijgehouden in digitale borden, waardoor het werk redelijk makkelijk over te nemen is voor een nieuwkomer. Je kunt het hele proces van je voorganger volgen. Wat zijn de taken geweest? Hoe zagen deze eruit? Hoeveel tijd heeft het werk gekost? Het bord maakt het inzichtelijk en transparant. Dat is een mooie manier om te werken.”
Tips van Esther
- Sluit aan bij een maatschappelijk project, bijvoorbeelde Roparun. Met deze estafetteloop wordt geld opgehaald voor een goed doel. Mensen willen graag iets voor anderen doen, dat zet in beweging.
- Wek nieuwsgierigheid op bij collega’s. Dat kan door testresulaten van bijvoorbeeld Testjeleefstijl.nl te delen.
Over Esther
- Wie
- Esther Post
- Wat
- Trainer & Coach HRD, Gezonde School-coördinator
- Waar
- Deltion College, Zwolle
- Droom
- Dat studenten en werknemers het gevoel hebben dat de school een veilige plek is en op de verschillende Gezonde School-thema’s iets hebben kunnen bijdragen.
Werken met de Gezonde School-aanpak
Met de Gezonde School-aanpak maak je van losse activiteiten rondom gezondheid en vitaliteit één samenhangend beleid voor jouw school. Volgens vaste stappen werk je aan verschillende thema’s, waarbij de school ondersteund wordt door een Gezonde School-adviseur.
Over
- School
- Deltion College
- Aantal leerlingen:
- 19.000
- Aantal docenten:
- 1571
- Gezonde School sinds:
- 10 jaar, de start van Gezonde School zelf
- Themacertificaten:
- Voeding
- Bewegen en sport
- Welbevinden
- Roken, alcohol- en drugspreventie
- Relaties en seksualiteit
Meer lezen over Deltion College?
Lees ook 'Hoe blijf je een Gezonde School?'
Stappenplan
Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.
Advies op maat
Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.