Hoe bereik je dat leerlingen niet gaan roken?
Tijdens de Smokefree Challenge horen leerlingen niet voor de zoveelste keer hoe slecht roken is. De focus ligt vooral op de positieve gevolgen van het niet-roken én op de uitdaging. Houden leerlingen uit de onderbouw het de hele periode van de challenge vol om niet te gaan roken?
In 2020 deden de onderbouwleerlingen van het Compaen VMBO mee aan de Smokefree Challenge. Nathalie Boschman is mentor van een brugklas op de Zaanse school en coördinator van het Gezonde School-thema Roken, alcohol- en drugspreventie. Samen met collega’s koos zij de Smokefree Challenge om te voorkomen dat leerlingen uit de onderbouw (beginnen) met roken. Hoe heeft ze de challenge ervaren?
Over Nathalie
- Wat
- Docent Nederlands, mentor van een vmbo-kgt brugklas en coördinator Roken, alcohol- en drugspreventie
- Waar
- Compaen VMBO
- Missie
- Het gaat om meer dan alleen het Gezonde School-vignet halen, het moet onderdeel worden van de schoolcultuur!
Drie checks
De Gezonde School-activiteit Smokefree Challenge bestaat uit drie lessen die verdeeld over het schooljaar gegeven worden. Het begint in november met check één, waarin de leerlingen kennismaken met de uitdaging. Nathalie: “De Smokefree Challenge heeft als doel dat leerlingen niet beginnen met roken of stoppen met roken.”
Uitdaging aangaan
Tijdens de eerste check inventariseren we wat leerlingen er al van weten, introduceren we feiten over roken en spelen we samen de kant-en-klare Kahoot!-quiz die je bij de challenge krijgt.” Aan het einde van de eerste check schrijven alle leerlingen hun naam op een poster. Hiermee gaan ze de uitdaging aan om niet te gaan roken. Nathalie: “Al die posters zijn verzameld op ons leerplein, waar alle klaslokalen op uitkomen en leerlingen er vaak mee geconfronteerd worden.”
Over Compaen VMBO
- Aantal leerlingen
- 800
- Aantal docenten
- 100
- Gezonde school sinds
- 2019
- Themacertificaten
- Bewegen en Sport
- Roken, alcohol- en drugspreventie
- Plannen
- Alle Gezonde School-themacertificaten halen
Positief en toegankelijk
“De checks zijn positief ingestoken”, zegt Nathalie. “In plaats van dat leerlingen weer horen hoe slecht roken is, ligt de focus vooral op de positieve gevolgen van het niet-roken. Ook de toegankelijkheid van de challenge was voor ons een belangrijke reden om te starten. Het programma is helemaal uitgeschreven en makkelijk te geven tijdens de mentorlessen. Bovendien biedt het ruimte voor eigen creatieve inbreng.”
De challenge in de lockdown
Tijdens de tweede check in januari stond wederom de positieve benadering centraal. Nathalie: “Leerlingen werden uitgedaagd om na te denken over de voordelen van niet-roken. Daar worden vanuit de challenge lessuggesties voor gegeven, maar onze wiskundestagiair heeft daarvoor een leuke opdracht bedacht. Hij maakte een rekenopdracht waarin leerlingen moesten uitrekenen hoeveel geld ze per jaar besparen door niet te roken.” Een nuttige oefening, maar zo’n bedrag zegt leerlingen niet veel. Om het concreet te maken, mochten leerlingen online gaan ‘shoppen’ voor dat bedrag. “Ze werden zich bewust van het bedrag dat ze kwijt zouden zijn aan sigaretten en wat ze dan niet kunnen doen of kopen.”
Tips van Nathalie
- Begin gewoon! De kant-en-klare aanpak zorgt dat je het met weinig voorbereidingstijd kunt inzetten.
- Maak iemand op school verantwoordelijk voor het project. Hij of zij kan collega’s aansporen en blijven motiveren waar nodig. Anders schiet het er sneller bij in.
- Maak een planning en communiceer tijdig naar alle mentoren/docenten die meedoen.
Tijd voor de creatieve opdracht
De laatste check is in maart en bestaat uit een creatieve opdracht met een wedstrijdelement. Nathalie: “Iedere klas krijgt de opdracht om op een creatieve manier andere leerlingen op school te overtuigen dat roken niet verstandig is. Iedere klas kan zijn deelname insturen en maakt daarmee kans op een klassenuitje naar keuze.” Vanuit de Smokefree Challenge worden hier suggesties voor aangedragen, maar je kunt er een andere invulling aan geven. Iets waar Nathalie en haar collega’s gretig gebruik van maakten: “Voor ons was de zichtbaarheid en positiviteit wederom belangrijk. Omdat onze school in de Zaanstreek staat, hebben we in plaats van Delfts Blauwe tegeltjes, Zaans Groene tegeltjes gemaakt. Leerlingen kregen allemaal een eigen tegeltje waarop ze de zin ‘niet roken is…’ of ‘geen sigaret…’ moesten afmaken.”
Over de Smokefree Challenge
De Smokefree Challenge is een niet-rokenwedstrijd voor het vo. Deze Gezonde School-activiteit richt zich op het voorkomen dat leerlingen uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs gaan roken. De Challenge loopt een half jaar en daagt leerlingen uit om in die periode niet te (beginnen met) roken.
Aanmelden voor de Smokefree Challenge kan tot 1 november 2021.
Gezondheidsthema voor een Gezonde School
Wil jouw school ook werk maken van het thema Roken, alcohol- en drugspreventie? Bekijk de informatie en tips van Gezonde School.
Een succes?
Nathalie: “Of leerlingen 100% eerlijk zijn, weet je natuurlijk nooit. Maar in mijn klas is er niemand begonnen met roken tijdens de challenge. Ik zie sowieso dat het aantal leerlingen dat rookt afneemt. Niet alleen door de challenge, maar ook omdat er niet meer gerookt mag worden op het schoolplein en docenten niet meer in het zicht roken.”
Bredere aanpak
Op het Compaen is het schoolplein al twee jaar rookvrij. Ook heeft de school al sinds 2019 het themacertificaat Roken, alcohol- en drugspreventie. De Smokefree Challenge is specifiek voor klas 1 en 2: “Voor de bovenbouw hebben we een ander programma. We nodigen Brijder Jeugd (specialist in verslavingszorg in Noord- en Zuid-Holland) uit voor gastlessen en spreekuren op school. Voor de onderbouw gaan we dit jaar weer voor een succesvolle Smokefree Challenge!”
Stappenplan
Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.
Advies op maat
Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.
Blijf op de hoogte
Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.