‘Gezonde School zit echt in het DNA van Spaarne College’

Anja de Rover
Spaarne College
Haarlem

Hoe ga je aan de slag met Gezonde School-thema’s en hoe zorg je voor borging? Na twaalf jaar en het behalen van drie themacertificaten, is de term Gezonde School helemaal geïntegreerd op het Spaarne College in Haarlem. Coördinator Anja de Rover vertelt hoe ze dit voor elkaar kreeg.

Afbeelding
Anja de Rover portretfoto

Eigenlijk zou Anja de Rover al niet meer op school zijn. In oktober begon haar pensioen. Als ze door de gangen van het Spaarne College loopt, schieten sommige collega’s haar dan ook aan. Ben je er nog? “Ik heb met de school afgesproken dat ik als vrijwilliger voor Gezonde School actief blijf, want ik vind het te leuk en belangrijk. Ik zal de nieuwe coördinator blijven ondersteunen en dingen gaan overdragen.” Het is tekenend voor het enthousiasme van De Rover, die zich jarenlang heeft ingezet om de school gezonder te maken.

Haar voornaamste les: je kunt het nog zo goed bedenken, je hebt altijd je collega’s nodig. “Uiteindelijk moet je een nieuwe cultuur gaan vormen die bij iedereen past.”

Persoonlijk aanspreken

Om iedereen bij de aanpak te betrekken, organiseert De Rover twee keer per jaar een middag met alle 180 medewerkers van de school om samen na te denken over nieuwe plannen en ideeën. In de interne nieuwsbrief wordt regelmatig gevraagd om mee te denken, maar iedereen is druk, vertelt Nadine Loerakker, marketing- en communicatiespecialist. Zij werkt veel met De Rover samen om alle ideeën en initiatieven bekendheid te geven. “Het werkt eigenlijk beter om collega’s persoonlijk aan te spreken. Dan kan je uitleggen wat je voor ogen hebt en welk doel je ermee wil bereiken. Dan zijn mensen vaak sneller bereid om te helpen.”
 

Nieuwe mentaliteit

In augustus 2020 ontstond het Spaarne College na een fusie van Paulus Mavo, de Daaf Gelukschool en het Sterren College. De Paulus Mavo startte acht jaar geleden al gestart met het aanvragen van de themacertificaten voor; Welbevinden en Relaties en Seksualiteit. Marieke Bouma (orthopedagoge) nam vanuit het ondersteuningsteam het voortouw en vroeg Anja de Rover om Gezonde School-coördinator te worden.

Ruim 850 leerlingen zitten nu bij elkaar in het kleurrijke pand in Haarlem. De fusie vroeg om de vorming van een nieuwe mentaliteit en cultuur, iets waar Gezonde School op kon meevaren. “Anja werd echt de motor daarachter, ook vanuit haar vak biologie had ze er veel raakvlakken mee”, aldus Loerakker. “Zij nam de hele school mee in haar missie om met de Gezonde School-thema’s aan de slag te gaan en ze te verweven in onze mentaliteit en cultuur. En dat ook uit te dragen als school.”

In de startbijeenkomst voor nieuw personeel wordt Gezonde School benoemd en uitgelegd, iedereen krijgt een Dopper als symbool van gezond leven. Zo is meteen bekend dat er wordt gewerkt aan een missie om gezonder te worden.

  

Afbeelding
Stap 3 van het Stappenplan Gezonde School

Met het stappenplan zorg je ervoor dat een gezonde leefstijl op jouw school vanzelfsprekend wordt. Bekijk het stappenplan voor:

primair onderwijs

gespecialiseerd onderwijs

voortgezet onderwijs

mbo

Borgen van de waarden

Inmiddels is het volledige team helemaal gewend aan de missie en visie die bij Gezonde School hoort. Al moet het team soms even geënthousiasmeerd worden. De focus ligt nu vooral op het borgen van alle waarden. “Er gaat echt veel tijd in zitten”, zegt De Rover. “Je moet samen nadenken over ideeën en plannen en zo efficiënt mogelijk werken. Maar eigenlijk heb je altijd te weinig tijd.”

Het is daarom ook handiger om met een kleine groep mensen de basis te vormen, voegt Loerakker toe. “Een grote groep maakt het soms ook ingewikkelder. Met een man of vijf, die op verschillende plekken binnen de school werken, kan je ook draagvlak creëren. En met positieve energie kom je ook een heel eind.”

Korte lijn met management team

Anja wil graag benadrukken dat de steun van het management team (MT) hierbij ook heel belangrijk is. “Er is zoveel ruggensteun wanneer zij achter deze aanpak staan. Het is ook belangrijk dat er vanuit het MT een vaste contactpersoon is voor de Gezonde School coördinator.” Op het Spaarne College is dit Sigrid Regelink. “Het is belangrijk om via Sigrid het MT op de hoogte te houden. Met ons MT-lid kunnen we regelmatig ideeën en de mogelijkheden in de jaaragenda en de begroting bespreken. Deze korte lijn werkt heel prettig en snel.”

Projectmatig aanpakken

De Rover tipt om afspraken rondom Gezonde School kwesties op papier te zetten, om zo de borging ervan te bevorderen. “Als er afspraken op papier staan en iets is in de begroting meegenomen, dan is er ook houvast voor een eventuele opvolger.” Kijk ook vooral welke andere partijen goed zijn om te betrekken. “We spreken veel met de GGD-adviseur. Er is te weinig contact geweest met de gemeente de afgelopen jaren, maar we hebben nu wel een contact waar we altijd terecht kunnen. Zo iemand weet bijvoorbeeld ook meer over contactpersonen en mogelijke subsidies die we kunnen aanvragen.”

Daarnaast adviseert ze als leider van de Gezonde School projecten ook om niet te veel dingen te snel te willen doen. “En zorg dat de groep kartrekkers klein is, dan krijg je sneller de neuzen dezelfde kant op. Het maken van draaiboeken helpt bij het creëren van houvast en ik werk ook veel samen met de mensen van de facilitaire dienst. Samen krijgen we veel gedaan.”

En pak dingen projectmatig aan, vult Loerakker aan. “Anders verzandt het heel snel. Leg ook de verantwoordelijkheid voor Gezonde School niet bij één persoon, maar zorg dat iemand anders er ook vanaf weet. Zo voorkom je dat alle kennis verdwijnt als iemand vertrekt. En dan heb je altijd iemand om mee te sparren."

Over de school

  • Gezonde School sinds: 2015
  • Aantal leerlingen: 860
  • Aantal docenten: 160
  • Certificaten: Welbevinden (2015), Relaties en Seksualiteit (2017), Roken, alcohol en drugs (2023)
  • Plannen: we willen in 2024 het certificaat Voeding aanvragen