‘Gezonde School versterkt vooruitstrevend onderwijs’

Astrid Buijs
Picasso Lyceum
Zoetermeer

“Wij willen onze leerlingen op een brede en gezonde manier klaarstomen voor de toekomst. En dat is ook de doelstelling van Gezonde School. Daarom vormen wij met onze onderwijsvernieuwingen een goede match met Gezonde school.” Aan het woord is: Astrid Buijs, rector van het Picasso Lyceum in Zoetermeer.

“Corona heeft weer eens duidelijk gemaakt hoe belangrijk school is,” vertelt Astrid Buijs, rector van het Picasso Lyceum. “Het feit dat de leerlingen stil kwamen te staan in hun ontwikkeling, beschouw ik als nog schrijnender dan de opgelopen leerachterstanden. Het gaat op school om zoveel méér dan het opdoen van kennis. Wij willen graag dat onze leerlingen goed in hun vel zitten en ze op een uitgebreide manier voorbereiden op wat de huidige maatschappij van ze vraagt. Dit is de centrale gedachte die onze school drijft.”
 

Vooruitstrevende aanpak

Het Picasso Lyceum zet zijn drijfveer al ruim vijftien jaar kracht bij met een vooruitstrevende aanpak. Die ging van start met een pilot en heeft zich gestaag ontwikkeld tot het afgewogen systeem dat er nu is. Een systeem dat leerlingen veel mogelijkheden, keuzes en zelfstandigheid biedt. Het onderwijs op het Picasso Lyceum is zo georganiseerd dat leerlingen vakken op verschillende niveaus kunnen volgen. Dit kan op elk moment van het jaar aangepast worden. Daarnaast is het in de bovenbouw zowel mogelijk om te verbreden door extra vakken te volgen, als om te versnellen, vakken in kortere tijd behalen. “Dit alles vraagt natuurlijk om extra begeleiding, daarom hebben wij een ander type rooster: iedere dag bij ons begint met persoonlijke leertijd, waar coaches de leerlingen begeleiden bij hun studieproces. In de onderbouw is er ook aan het einde van de dag persoonlijke leertijd ingeroosterd.”
 

Onderwijs op maat

“Het is onderwijs op maat,” gaat Astrid verder. “Omdat geen enkele leerling hetzelfde is. Op deze manier komen de individuele talenten van elke leerling beter tot bloei. Maar hoewel er veel aandacht is voor het individu, zijn wij als school níet voor individueel onderwijs. We vinden het belangrijk dat leerlingen van een docent en van elkaar leren. Daarom zijn er ook vakken waarbij leerlingen juist niet op hetzelfde niveau zitten, zoals bij de dagstart, gym, muziek en kunst.”

Afbeelding
Skateboarden

Balans

Het gaat om balans, stelt Astrid. “Balans tussen individualiteit en saamhorigheid, tussen verbinding met anderen en met jezelf. Balans houden is in de huidige wereld, die zoveel mogelijkheden biedt maar ook zoveel vraagt, een hele opgave. Wij willen onze leerlingen op een brede en gezonde manier klaarstomen voor de toekomst. En dat is ook de doelstelling van Gezonde School. Daarom vormen wij als vooruitstrevende school een heel goede match met Gezonde School. Dit bleek bijvoorbeeld bij het thema Bewegen en sport: we voldeden vrijwel direct aan alle eisen. Door het vignet en themacertificaat van Gezonde School kunnen we nu in één klap zichtbaar maken en uitdragen hoe belangrijk dat thema voor ons is.”
 

Structuur

Net als Gezonde School-coördinator Jesse Doorduijn ziet Astrid dat werken met de Gezonde School-aanpak zorgt voor bewustwording. “Het maakt duidelijk: dit doen we, dit is waarom we het doen en dit hebben we bereikt. Het bevestigt waar je mee bezig bent en zorgt voor structuur om dat nog uit te breiden. En nu we het themacertificaat Bewegen en sport hebben is het thema Relaties en seksualiteit een logische volgende stap.”
 

Regenboogvlag

Het Picasso Lyceum heeft een grote Gender & Sexuality Alliance (GSA) die zich sterk maakt voor een veilige omgeving op school voor iedereen. De regenboogvlag wappert er dan ook regelmatig. Het is een school waar iedereen zichzelf mag zijn. “Door ons nu op Relatie en seksualiteit te richten, hebben we de kans om onze identiteit verder uit te bouwen. Op die manier maken we het weer concreet voor onszelf en voor de mensen om ons heen. Zo gaan we stapje voor stapje kijken of Gezonde School ons nog meer kan aanvullen en versterken. Het is een heel mooie manier om onze doelstellingen als vooruitstrevende school nog beter vorm te geven.”

lime_midden

Over Astrid

  • Wat
    • Rector
  • Waar
    • Picasso Lyceum in Zoetermeer
  • Missie
    • Door een passende onderwijsaanpak zorgen voor meer balans tussen wat wij als school vragen en wat de leerling nodig heeft.
geel_midden

Tips van Astrid

  • Neem de eigen school als uitgangspunt:
    • Wat wordt daar als belangrijk gezien?
    • Waar is al enthousiasme voor?
    • Hoe kan Gezonde School dit aanvullen?
  • Start met één onderwerp tegelijk.
  • Maak stappen klein en overzichtelijk, zodat plannen haalbaar blijven.

 

roze_midden

Werken met Gezonde School

Met de Gezonde School-aanpak zorg je ervoor dat een gezonde leefstijl in het DNA van jouw school komt. In het kort:

  • De aanpak gaat uit van wat jouw school al doet en bouwt hierop voort.
  • Je doet niet alles tegelijk. Stap voor stap werk je aan een gezonde leefstijl op school.
  • Je neemt studenten, ouders en collega's mee, zodat veranderingen soepel verlopen.
  • Je doet het niet alleen, want de Gezonde School-adviseur helpt je.
lime_midden

Over het Picasso Lyceum

  • Aantal leerlingen
    • 904
  • Aantal docenten
    • 85
  • Themacertificaat
    • Bewegen en sport
  • Bezig met themacertificaat
    • Relaties en seksualiteit

Lees verder over het Picasso Lyceum

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.