Leerlingen aan de slag met inclusiviteit

Lucas (17) en Josja (docent)
Harens Lyceum
Haren

“Online zag ik dat veel scholen al een Gender & Sexuality Alliance (GSA) hebben. Ik vroeg me af waarom wij nog niet zo’n groep scholieren hebben die ervoor zorgt dat iedereen zichzelf kan zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen”, vertelt Lucas (17). “Aan het begin van het vorige schooljaar heb ik bij Josja Postma aangeklopt voor hulp. Ik kende geen docenten die lhbtiq+ zijn, maar dacht dat zij er wel voor open zou staan.”

“Het is belangrijk om te zorgen voor veiligheid, acceptatie en inclusiviteit op school. De Gender & Sexuality Alliance (GSA) helpt daarbij.” Lucas Oldenburger (17) van het Harens Lyceum in Haren. Uitgangspunt van de Gender & Sexuality Alliance is dat iedereen op school de vrijheid heeft te kunnen zijn wie hij/zij/hen is, of dat nu hetero, homo, cisgender, transgender, non-binair, intersekse of iets anders is.
 

Seksuele diversiteit

“Ik vind het belangrijk om de leerlingen te zien zoals ze intrinsiek zijn.”

Dat stond Josja Postma zeker. “Ik ben hartstikke hetero, getrouwd en heb twee kinderen, dus ik pas niet in het plaatje. Maar dit gaat me echt aan het hart”, vertelt de docente Engels. “Ik vind het belangrijk om de leerlingen te zien zoals ze intrinsiek zijn. Ik sta volledig achter de GSA en ben zo blij dat het zoveel jongeren goed doet. Ik leer er ook van; al die termen die er zijn voor seksuele diversiteit. En ook dat niet iedereen gelijk is, maar wel gelijkwaardig. Door mijn betrokkenheid heb ik veel meer handvatten tot mijn beschikking als een leerling niet lekker zit.”
 

Alle jaarlagen

Dat was bij Lucas overigens niet het geval. “Het zat bij mij wel goed, ik ben nooit gepest of zo, ook niet toen ik mijn naam veranderde.” Waarom hij zich dan hard maakt voor de GSA? “Dat doe ik voor mijn vrienden en anderen die er behoefte aan hebben. Dat we al bijna zestig leden hebben, zegt genoeg. Sommige zijn nog niet uit de kast en ik vind het belangrijk dat er een plek is waar iedereen zichzelf kan zijn.” Josja beaamt dat. “Juist omdat er leerlingen zijn die thuis nog niks hebben verteld, is het essentieel dat ze zich op school geaccepteerd voelen. Als je goed in je vel zit en je veilig voelt, kun je ook beter presteren. Van ouders krijgen we weleens vragen; over hoe ze met de naamsverandering van hun kind moeten omgaan bijvoorbeeld. Andersom horen we van leerlingen ook veel hierover. Ze zijn een groot deel van de dag op school en nemen ook een stuk van thuis mee. Als school pakken we daar een rol in.”

Afbeelding
Regenboogvlaggen

Paarse vrijdag

Sinds dit schooljaar komen de leden van de GSA op het Harens Lyceum elke vrijdag in de pauze bij elkaar. Ze bespreken wat ze gaan organiseren, kletsen over van alles en lunchen samen. Lucas: “We zitten met alle jaarlagen door elkaar en zijn echt vrienden geworden. De meesten zijn lhbtiq+, maar zeker niet allemaal. Iedereen is welkom, als je wilt helpen is dat alleen maar leuk.” 
 

“Veel transjongeren drinken de hele dag niet om maar niet op school naar de wc te hoeven.”

Genderneutrale wc’s

De GSA pakt ook praktische zaken op. “Veel transjongeren drinken de hele dag niet om maar niet op school naar de wc te hoeven. Sinds dit schooljaar zijn enkele wc’s genderneutraal en de prullenbakken op de herenwc’s komen eraan”, vertelt Lucas. Dat levert binnen de school verschillende reacties op. “Er zijn leerlingen en ook docenten die vragen waarom dit nodig is”, zegt Josja. “Dan is het aan ons om uit te leggen waarom. Lhbtiq+ leeft in de maatschappij en dus moeten we er op school ook aandacht aan besteden.”
 

Handleiding

Voor zijn profielwerkstuk schrijft Lucas nu een handleiding voor schoolleiders en docenten voor het creëren van een veilige, inclusieve omgeving voor alle leerlingen. Binnenkort heeft hij met het interne ondersteuningsteam een gesprek, haakt hij aan bij een teamvergadering van docenten en gaat hij voorlichting geven op een andere school. En dan zit hij ook nog eens in zijn eindexamenjaar. Wat de school straks zonder hem als voorzitter van de GSA moet? Hij lacht. “Mijn opvolger staat al klaar.”

lime_midden

Over Lucas

  • Wie
    • Lucas
  • Wat
    • Eindexamenleerling en voorzitter GSA
  • Waar
    • Harens Lyceum, Haren
  • Waarom
    • Ik vind het belangrijk dat er een plek is waar iedereen zichzelf kan zijn.

 

geel_midden

Tips van Lucas

- Zoek een docent die met jou een GSA wil starten.
- Betrek andere leerlingen bij je plannen.
- Promoot de GSA in alle klassen.
- Kom wekelijks op een vast tijdstip samen.
- Sluit je aan bij het GSA Netwerk.

lime_midden

Over Josja

  • Wie
    • Josja Postma
  • Wat
    • Docent Engels
  • Waar
    • Harens Lyceum, Haren
  • Missie
    • Onze school een stukje veiliger, inclusiever en accepterender maken.

 

roze_midden

Werken aan het thema Relaties en seksualiteit

Leerlingen in het voorgezet onderwijs ontdekken van alles over relaties en seksualiteit. Voor een veilig schoolklimaat en een gezonde ontwikkeling van leerlingen is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden.
Lees meer over werken aan Relaties en seksualiteit.

lime_midden

Over het Harens Lyceum

  • Aantal leerlingen
    • Ruim 1.400
  • Aantal docenten
    • Ruim 100
  • Bijzonder
    • Naast de wekelijkse meetings van de GSA zijn er door het jaar heen activiteiten. Daarbij wordt aangehaakt bij landelijke en internationale dagen, zoals Coming Out Day (11 oktober) en Paarse Vrijdag (10 december). Dat is dé grote actiedag, waarbij de school paars kleurt.

Meer lezen over het Harens Lyceum?

Leuk artikel? We horen graag je feedback!

Icoon Aan de slag

Stappenplan

Zin om aan de slag te gaan met de Gezonde School-aanpak? Lees op gezondeschool.nl hoe je dit doet.

Icoon Adviseur

Advies op maat

Je staat er niet alleen voor. De Gezonde School-adviseur helpt je op weg. Neem vrijblijvend contact op.

Icoon Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Wil je regelmatig inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.